Denna tråden fick mej att tänka om
www.utsidan.se
och funderar på att byta ut mina befintliga roderpedaler mot smarttrack eller något annat motsvarande.
Någon som kan tipsa eller avråda från någon model av roderpedaler?
Vad är skillanderna på de olika smarttrack eller anant märke som finns t ex här:
www.kajaksidan.se
Jag har genomgående skruvar som syns på utsidan av skrovet för att fästa pedalskenorna som jag tänker återanvända, givet att måtten passar de nya pedalskenorna.
Ska man köra textillina hela vägen, vajer från pedlar men övergång till textillina längre bak eller stålvajer hela vägen från pedal till roder?
Jag har ju idag textil hela vägen och får byta linor med några års mellanrum för det gnags på linan vid utgångshålet på akterdäck.
Jag gissar att fördelen med textil hela vägen eller till del är att det är lättare att justera (samt ev laga under tur) men ståvajer håller bättre på lång sikt, eller?
Något annat att tänka på?
/Patrik
Genomföring roderlina?
Min ordinarie roderlinegenomföring har ramlat bort på ena sidan och hålet i skrovet var lite vasst och gnagde på roderlinan. Jag satte dit en bit plastslang för att skydda linan. Tyvärr gillar inte roderlinan det heller. Roderlinan är dynema från båtaffären och klarar klimatet och saltvatten...
Någon som kan tipsa eller avråda från någon model av roderpedaler?
Vad är skillanderna på de olika smarttrack eller anant märke som finns t ex här:
Roderpedaler & Fotstöd
Jag har genomgående skruvar som syns på utsidan av skrovet för att fästa pedalskenorna som jag tänker återanvända, givet att måtten passar de nya pedalskenorna.
Ska man köra textillina hela vägen, vajer från pedlar men övergång till textillina längre bak eller stålvajer hela vägen från pedal till roder?
Jag har ju idag textil hela vägen och får byta linor med några års mellanrum för det gnags på linan vid utgångshålet på akterdäck.
Jag gissar att fördelen med textil hela vägen eller till del är att det är lättare att justera (samt ev laga under tur) men ståvajer håller bättre på lång sikt, eller?
Något annat att tänka på?
/Patrik