Välja cykel?

Hej!
Jag vandrar en del i fjällen, men är nu inne på att börja cykla för att komma lite längre. Man har ju oftast bara en helg på sig. Jag har läst lite om Scott Scale, men har blivit tipsad om Specialized. Jag vet inte mycket om dessa cyklar och det finns säkert fler. Det jag vill ha är en lättare cykel, men inte nödvändigtvis tävlingslätt. Max 20 grandos och lämlig för stigar och fjällterräng. Det skulle vara trevligt med lite vägledning. :) Kanske kan man få tag i en beggad, eller är dom i regel slut?
Per B

cykel

Finns två märken som jag fastnat för när jag tittat på cyklar. Dessa är avanti och specialized. Menjag föredrar nog specialized. Hur sköna som helst. Passar mig som hand i handske. Men det är ju individuellt.

För att man skall kunna rekomendera en cykel är det bra om du skriver vad du har tänkt dig. Ht eller heldämpat? osv.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Marin

Kolla in Marins cyklar på http://www.cykelnetto.com De är väldigt prisvärda och bra efter vad jag har hört. Har själv en Marin Bear Valley som jag har både till långfärdscykling och till stadshoj. Om andan faller på kan jag köra den i skogen med.

Mer tips än så kan jag nog inte ge, då jag inte är någon cykelexpert. Men prismässigt verkar Marin bra, samma komponenter på andra cyklar brukar kosta mycket mera.

cykel för pengarna

Om man vill ha en prisvärd cykel bör man även kika på http://www.poisonbikes.de . Men kom ihåg att ta med frakten i priset. Men jag har provcyklat och kan säga att de känns mycket bra. De verkar dessutom hålla god kvalitet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips