Vägval Sarek

Hej!

Snart dags att ge sig av på årets vandring. Det mesta är planerat i färdväg utom en liten detalj vad gäller vägvalet från Skierffe till Bastavagge, via Skajdasjvagge.

Vi hade tänkt att gå parallellt med Rapadalen och inte via Vassjavagge. Fråga nu är nu var det är lämpligast att vika av norrut för att ta sig an stigningen till Skajdasjvagge.

Vada Lulep Vassjajågåsj på stället enligt Grundsten och vika av norrut alldeles efter eller är den lättare att vada längre upp före förgreningarna? Är jokken österifrån som kommer NV från 1550 vadbar?

Var tar vi bäst sikte mot stigningen?

Andra tips, idéer och inputs?

/ R

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    87.7 KB · Visningar: 627
Jag vandrade från Skirffe ner mot Rapadalen, och jag vadade den forsen innan förgreningen. Den var inga problem. Det var dock september månad....

Men den som kommer ner från 1550, kan ju inte vara några problem.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag instämmer i detta. Lulep Vassjajågåsj bör inte vara alltför svår att ta sig över efter att vårens snösmältning är över. Jag har vadat på ca 950 meters höjd (vanligt när man tar sig till och från renvaktarstugan). Tillflödena bör därmed vara betydligt enklare och det verkar vara en bra väg att gå öster om Lulep-jokken.

Vägen du tänker dig till Skajdasjvagge har jag aldrig gått. Jag skulle sikta på en del som inte är så brant, t ex den topp som ligger rakt norrut från 1550. Den saknar höjdangivelse och heter uppenbarligen Vassjabakte. Passet ligger nästan lika högt som toppen, ni kommer säkert att få upp pulsen ;-).

Är väldigt mycket vatten fortfarande på grund av värmen och snösmätningen här uppe mer än normal för denna årstiden, men beror ju på när du ska gå? Har bett många gå uppe i rapadalen och bett dom vada över de där bäckarna hittills är det bara 3 st som vänt och tyckt det var för mycket vatten (och för varmt för att gå!)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips