Vägval sarek

Angående Suorva så håller jag med om att det inte är något drömställe, men jag kan ändå rekommendera en start därifrån. Att ta sig rakt upp på fjället till sjön söder Sliehkok och sedan hålla VSV och runda sig ner i Guhkesvagge är enhärlig upplevelse. Plötsligt exploderar Sarek framför en. Helt plötsligt växer Sarekmassivet upp rakt fram, samtidigt som Akka dominerar norrut, och när man låter blicken svepa söderut skymtar det lite mystiska Äparmassivet. Väl nere i dalen lockar inbjudande tältplatser överallt. Jag valde en med inbyggd dusch.

Lycka till!

HåkanF
Hur är det med Guhkesjåhkan? Om man vill gå från Tjievravarasj till Sarekläpptå, måtee man vada Guhkesjåhka vid Oarjep Tjiervajavre. Är det alltid möjligt? Är vadnig en lätt upgift?

Jag tänker att bestiga Nordtoppen nästa år eller 2009. Jag ska kanske gå inom dag från Suorva till Sareklåpptå (huh). Så kan jag bestiga berget redan på andra dagen, om vädret är fint. Annars blir det en vilodag.

Hur är det med Guhkesjåhkan? Om man vill gå från Tjievravarasj till Sarekläpptå, måtee man vada Guhkesjåhka vid Oarjep Tjiervajavre. Är det alltid möjligt? Är vadnig en lätt upgift?

Går du så långt uppströms så vågar jag påstå att den är helt problemfri jämfört med övriga jokkar du måste över.

Jag har försökt bifoga en bild också precis vid inloppet till Oarjep Tjiervajavre med Ahkka i bakgrunden. Första gången jag provar det här, så vi får se om det funkar?

Bilagor

• P8191122.jpg
    P8191122.jpg
    71.9 KB · Visningar: 281

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips