vägval i padjelanta?

Hej.
En vandring i Padjelanta närmar sig.

Tanken är att jag skall gå från Kvikkjokk till Ritsem på 5-7 dagar. Då jag inte varit i området tidigare undrar jag vilken av följande två vägar som kan rekommenderas starkare?

1.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Vaimok - Staddajåkkastg. - Staloluoktastg. - Låddejåkkastg - Kisurisstg - Akkasstg - Ritsem. Turen följer i princip leden hela vägen.

2.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Såmmarlappastg. - Tarraluoppalstg. - Härefter funderar jag på att följa natioalparksgränsen norrut mot Alkavare kapell - Mikkastugan - NV mot Akka - Akkastg. - Ritsem.

Jag kommer inte vara beroende av provianteringsställen, så det behöver ni inte beakta.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ont om tid

k_b; sa:
Hej.

Tanken är att jag skall gå från Kvikkjokk till Ritsem på 5-7 dagar. Då jag inte varit i området tidigare undrar jag vilken av följande två vägar som kan rekommenderas starkare?

1.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Vaimok - Staddajåkkastg. - Staloluoktastg. - Låddejåkkastg - Kisurisstg - Akkasstg - Ritsem. Turen följer i princip leden hela vägen.

2.
Kvikkjokk - Tarrekaisestg. - Såmmarlappastg. - Tarraluoppalstg. - Härefter funderar jag på att följa natioalparksgränsen norrut mot Alkavare kapell - Mikkastugan - NV mot Akka - Akkastg. - Ritsem.

Jag kommer inte vara beroende av provianteringsställen, så det behöver ni inte beakta.

Är det inte lite ont om tid? 5 dagar för den sträckan. Eller 7.

Padjelantaleden är 144 km,om du följer den strikt. Och då har jag inte räknat med Vaimokvarianten, ens! Det blir alltså minst 20 km per dag. Du kommer inte att hinna med några större utvikningar.

Att dessutom hinna med Sarek, verkar ogörligt.

Men du kanske är extrem snabb-/långgångare.

Lycka till på din tur.
Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2005-08-16 kl 22:56]

k_b; sa:
Hej.

1.

2.

Under förutsättning att du av erfarenhet vet att du klarar antal km per dag och kan hantera några vad som kan bli knepiga (finns längs bägge rutterna) så är skillnaden:
1. Mer lågfjällsbetonat, du lär se mindre folk mellan Tarradalen och Staddajåkk, botaniskt unikt område vid Jeknaffo, rimligen några mil längre (jag har inte mätt). Mest led.
2. Spektakulära högfjäll och glaciärer kantar en lättgången rutt genom Sarek. Du går enklast söder om Alkajaure. Inte så mycket led.

Jag passerade Alkajaure en morgon i början av juli. Strålande sol, turkosfärgat vatten och hela dalgången speglande sig i en fullkomligt stilla vattenyta...

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-08-17 kl 11:40]

Du skulle också kunna göra en variant av alternativ 1 om du inte vill följa led hela tiden, genom att vika rakt norrut vid Vaimok, genom passet vid Fierrovágge(sjön 1181), vidare norrut förbi Råvejaure, och sedan följa Viejevágge ner till Staloluokta.

Det betyder att du får ta en stigning vid Vaimok, sedan stenigt några km så just den biten tar lite längre tid än leden. Men sträckan kortas ner och genom Viejevágge är det väldigt lättgånget.

Raskesven

Googla på (Leif) Nixon så hittar du hans reseberättelse från 1997; där framgår bland annat hur
man tar sig ned mot Kvikkjokk utan att traska
nere i Tarradalen, som av allt att döma är
en djungel. Dvs. - vad jag kan förstås - lyckades
hans grupp maximera FJÄLLEN.

Ytterligare en variant

Hejsan !
En fin tur som jag kan verkligen kan rekommendera:
Från Kvikkjokk via Vallevagge vidare via sjön Buojdes till Tarraluoppal (Linnes väg)
Därefter fortsatte jag efter Padjelantaleden upp till Ritsem.
På detta sätt undviker man Tarradalen och kommer upp till mer höglänta kanonfina områden.
Min tur var ca 14 mil lång, jag var ute i 9 dagar...

Go tur

//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips