vägen till alpinist..

har länge funderat på att sätta igång med klättring, drömmen är alpin klättring. tänkte göra på följande:
Uppsöka min lokala klätterklubb och sätta igång, efter ett tag på väggar och klippor gå några kurser i fjällen och förhoppningsvis går det av sig självt. frågan är bara: är jag helt ute och cyklar, ska man göra på något annat sätt?? vore tacksam för svar.

mvh, Martin

Hej,
Roligt att du vill bli alpinist. Jag kallar mig själv alpinist och jag far till alperna, Norge och Skottland så ofta jag hinner (blir mer sällan såklart nu när man har små barn).

Jag tycker inte det ena utesluter det andra. Bli medlem och ta tillvara de möjligheter som klubbarna ger i form av kurser och resor men passa ändå på att åka på egen hand. Då lär du känna och får tillfälle att klättra med många olika människor som ger dig ovärderlig erfarenhet. Själv träffade jag en engelsman i början av 90-talet som jag har haft som en "läromästare" sedan dess.

Lycka till!

/Henrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"Mentor" är det som gäller!

Kan inte annat än att hålla med ovanstående. Själv har jag min "egen mentor" som jag har lärt mig en hel del av samtidigt som jag själv fungerar som "mentor" för lite andra kompisar. Detta tillsammans med kurser och att försöka vara ute med så många olika klättrare som möjligt är väl ett bra sätt. Om du redan åker skidor och fjällvandrar så är det en stor fördel eftersom du då redan känner till och har viss respekt för den alpina miljön samt vet hur du ska klä dig etc. Träning inomhus och på hemmaklippan är naturligtvis oerhört värdefullt men samtidigt ska man komma ihåg att sportklättring och de flesta alpina turer i det närmaste inte har någonting gemensamt. Bra är också om du löptränar/cyklar eller liknande och inte är rädd för att ta i eller få lite regn på dig för det kommer att behövas! En viss ödmjukhet och försiktighet kan oxå rekommenderas - personligen räknar jag mig fortfarande som nybörjare och kommer så nog att göra i åtminstone några år till.

"Alpinism is the art of suffering"

Hoppas att jag inte låter alltför mycket som en pubertal Mark Twight utan bara mina $0.02

/M

Pengar och tid

Jag är nog ingen alpinist... än.
Men när jag väljer och planerar mina små spektakel så upptäcker jag att de oftast innefattar ganska stora investeringar. Utrustning är väl en sak men så fort man ska utomlands och tampas med högre berg så tillkommer ofta kostnader för tillstånd, ibland guidetvång mm vilket direkt gör att det rullar iväg många tusenlappar.
En annan klar faktor är ju, som ni andra skriver, att man ska ha många likasinnade kompisar. Många turer tar både mycket tid (förberedelser, resa...) och pengar i anspråk vilket gör att antalet intresserade rasar.

Hur gör ni lite mer erfarna? Kringgår ni regler om tilllstånd och guider, betalar ni snällt eller håller ni er till gratisställena i sverige o europa?

När jag fantiserar är det för mig ofta osäkerheten kring prylar, tider, svårighet mm som gör att planerna tar längre tid att sätta i verk. En sån där mentor verkar ju på så sätt bra. Var hittar man en sån? Och ska man ha något särskilt märke :)

Kul tråd förresten

/Danielski

Jag tror att din metod är den rätta, att börja med den lokala klätterklubben, även om alpin klättring och klippa inte har så mycket gemensamt. Men att lära sig klippklättring ger en nödvändig kunskap i att hantera rep, säkringsmetoder, karbiner, sele mm. Delar av detta ingår oftast i någon form även i alpin klättring. Fjällvandring med camping, laga mat, tält, bära tungt osv ger också värdefulla kunskaper. Fattas gör den rent alpina delen med stegjärn, yxa, skruvar etc. Gå en kurs.

Här är sedan dags att göra en enklare alpin tur, t ex normalleden på Mount Blanc eller någon annan topp i alperna. Detta ger värdefull kunskap om resande, logistik, hur du reagerar på höjd, regler på berget etc.

Har du turen att känna någon med mer erfarenhet så kan det gå mycket snabbare, hoppa över något steg.

/Johan

Tack!

Jag är mer än tacksam för era svar och tips, ska ta kontakt med klätterklubben och finner förhoppningsvis likasinnade och kanske rent av en "mentor", så ses vi väl på nå´n glaciär.

Tack än en gång..

Har kommit en liten bit på väg..

Men har långt kvar innan jag skulle drista mig till att kalla mig alpinist.

Ett riktigt hett tips är ju att söka jobb på tex. Keb som städare eller liknande. Är man på stationen 2 månader så hinner man med att lära sig en hel del om man har intresset och turerna, några av Sveriges finaste, finns precis utanför dörren....

Mvh Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips