Vägar till Alkavare kapell

Tack för fin text. Jag har gått flera av sträckorna du bekriver.
Bron över Miellädno är i år 2026 helt nedmonterad. Det gick att läsa i Sarekgruppen på Facebook i ett inlägg i april.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
När vi vandrade från Sulitelma följde vi Nordkaleottenleden och gick vi igenom Padjelanta och valde att inte gå till Sáltoluokta, utan gick över bron över Padjelantaleden för att därefter gå mellan Unna Liemak och Stuor Liemak. Vi gick norr om sjön Àlájávrre. och tog roddbåten till kapellet. Bron letade vi efter en stund, men gick nog inte tillräckligt långt norrut och lika bra var väl det. Den var nog risig redan 2018, när vi gick.

Tack för en riktigt bra beskrivning. Har tänkt gå dit om någon vecka från Kvikkjokk via Tarralouppa för vidare färd in i Sarek. Ska bli spännande att se om vattennivåerna tillåter vad.
Mvh E

Hej! Jag bifogar en artikel som jag skrev våren 2025 .
Jag beskriver vandringar från Staloluokta, Arasluokta, Duoddar, samt Tarreluoppal.
(Den var tidigare tänkt att publiceras på annan plats).

Kom gärna med synpunkter, korrigeringar, tillägg.
Mvh Anders anders.skollermo@one.se
Tack för mycket bra info.
Jag har planerat samma sträckning från Straloluokta tilöl Alkavare kapell.
Har läst någonstans att det ska finnas ngn kanjon längs Stallojågåsj, har du eller ngn här ngn info ang var den kan vara, på kartan tycker jag mig kunna avläsa ngn ravin strax söder om Unna Liemak.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Tack för mycket bra info.
Jag har planerat samma sträckning från Straloluokta tilöl Alkavare kapell.
Har läst någonstans att det ska finnas ngn kanjon längs Stallojågåsj, har du eller ngn här ngn info ang var den kan vara, på kartan tycker jag mig kunna avläsa ngn ravin strax söder om Unna Liemak.
Kanjon i Stallojågåsj vet jag inget om, men några km söder om, i den röda markeringen på kartbilden, finns det en rätt spektakulär dylik, var där förra sommaren.
IMG_0333.jpeg
IMG_6920.jpeg
IMG_6926.jpeg

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.