Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Körde upp dit i slutet på oktober och början på december för några år sen, första "riktiga" snön hade precis kommit och det var plogat ca halvvägs fram, men efter sista begyggelsen fanns det bara däckspår från en jeep som det precis gick att köra i. Sista 5km var vägen dessutom avspärrad med bom så det blev till att traska.
Du kan nog räkna med att det är plogat och farbart första delen av vägen där den mesta stigningen också är, men sen tar husen slut och har det kommit mycket snö lär det ta stopp.
Jag ringde! De var väldigt snälla och pratade "bra" norska men de var inte lika tillmötesgående :-/
Vägen är som tidigare nämnts avstängd 5 km före annlägningen så det blir att parkera där och knata sista biten, inga problem..
Däremot tyckte de att det var en jävligt korkat ide att gå upp på Galdhöpiggen som är planen denna tid på året då det är för mycket snö för att vandra och för lite för att skida, men det skiter vi i och åker upp ändå
Bättre att försöka och kanske misslyckas än att inte försöka alls resonerar jag..
Dom möter säkerligen många drömmare med vansinniga ideer så dom ifrågasätter folks visioner av ren vana skulle jag tro.
Första gången jag var där mötte jag en kille som gick långt upp på svellnosi och la sig och solade på ett firnfält. han låg där hela dagen på runt 2000 m höjd och totalgrillades av solen. Det är bara en av många underliga typer jag har mött där så jag förstår att personalen är skeptisk till att folk vet vad dom ger sig in på.
Hur gick det då? Vi kunde köra hela vägen fram till spiterstulens anläggning. Vägen var farbar och grinden öppen, tur att vi slapp knata sista biten då det rådde hyfsad snöstorm ute i fredags.
Vi tog tyvärr inte toppen av galdhöpiggen. Det stormade fortfarande på morgonen så vi var uppe på fjället alldeles försent på förmiddagen när vinden mojnat, vände vid 1450 m.. Men klart värt resan från Göteborg, kul äventyr! Ska dit igen..
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...