Vädersituationen i september

För ett par veckor sedan kom jag hem från en vandring i Sarek – min andra fjällvandring och den första på mer än 15 år – och jag är så tänd på att åka tillbaka att jag kanske gör det redan nästa vecka, om jag beviljas ledigt och vädret inte förefaller bli katasrof.

Jag tänkte mig ett besök i Kebne-området, med förhoppningsvis guidad tur längs östra leden uppför Kebnekaise, och sedan en tur till Tarfala där Kaskasatjåkkha lockar enormt (efter att ha sett denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45404) samt kanske en tur till Tjäktjahjälmen.

Vädersituationen så här i början av september (om jag kommer iväg, blir det under dagarna 5-12 sept) är något jag verkligen undrar över. Finns det någon "kvalificerad gissning", vilket alla prognoser med så lång framförhållning tycks vara? Vad tror man om vädret?

På SMHI:s sida får man som bekant en detaljerad väderprognos som sträcker sig ett dygn framåt. Finns det någon annan informationskälla på nätet som ger lite längre prognoser än så?

/ Omar

För ett par veckor sedan kom jag hem från en vandring i Sarek – min andra fjällvandring och den första på mer än 15 år – och jag är så tänd på att åka tillbaka att jag kanske gör det redan nästa vecka, om jag beviljas ledigt och vädret inte förefaller bli katasrof.

Jag tänkte mig ett besök i Kebne-området, med förhoppningsvis guidad tur längs östra leden uppför Kebnekaise, och sedan en tur till Tarfala där Kaskasatjåkkha lockar enormt (efter att ha sett denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45404) samt kanske en tur till Tjäktjahjälmen.

Vädersituationen så här i början av september (om jag kommer iväg, blir det under dagarna 5-12 sept) är något jag verkligen undrar över. Finns det någon "kvalificerad gissning", vilket alla prognoser med så lång framförhållning tycks vara? Vad tror man om vädret?

På SMHI:s sida får man som bekant en detaljerad väderprognos som sträcker sig ett dygn framåt. Finns det någon annan informationskälla på nätet som ger lite längre prognoser än så?

/ Omar

Det går att zooma in på 5-dygnsprognosen så att man kan se vädret i t ex tarfala under den perioden, för övrigt så verkar det snöa imorgon i kebnekaise-området, i september får man nog vara beredd för både vinter, höst och sommar i fjällen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
September i Nordliga högre områden kan vara ljuvligt, omväxlande och skitkallt. Allt beroende på vilken väg luftmassorna, tar samt om det är klart på dagarna.
Måste du åka så långt norrut?
//J

/ Omar

För prognoser så långt fram i tiden som du är ute efter så är den bästa (mest kvalificerade) gissningen oftast klimatologin eller avvikelsen därifrån. Mina bästa tips är att kolla på dels den eminenta sidan Kebnekaise.nu för uppgifter om tidigare års septembertemperaturer. Och tips nummer två är ensamblemodelldata från NCEP för avikkelse från medeltempeturen under perioden september - november NWS/NCEP .
Där hittar du figurer under Europe T2m (temperaturen på 2 meter) samt även Europe prec som ger en hint om det kommer att komma mer eller mindre nederbörd än normalt. Men man bör ta i beaktande att det här är väldigt osäkra prognoser. Det finns även figurer över just prognososäkerheten för den intresserade.

Vad det sen gäller "kvaliteten" hos dom kortare prognoserna från Foreca och SMHI så är det från dygn 2 och frammåt så gott som ingen skillnad, eftersom modellerna som då används helt är beroende på vad dom globalamodellerna säger och där använder både Foreca och SMHI mig veterligen modellen från ECMWF (fast jag har för mig att Foreca egenligen inte kör någon egen lokal modell utan dom köper in prognosdata fråm FMI, "finska SMHI").

/Jesper

Det bästa är

alltid att välja så färska prognoser som möjligt. Vad det gäller fjällväder så är det synnerligen lokalt och växlar så snabbt att långtidsprognoser har mindre värde IMHO men om lågtrycksbanorna och nederbördsområdena indikeras passera över Lapplandsfjällen närmaste tre dagarna eller så är det självklart inte läge att åka dit.

Företaget Foreca var en nyhet för mig på vilket sätt är de bättre än SMHI? Hur ofta uppdateras prognoserna? SMHIs väderradarbilder tycker jag är mycket informativa liksom vägverkets sidor. Tycker inte att SMHIs websida har tillräckligt bra tids och spatial upplösning för att jag skall vara nöjd. Det finns en polsk sida som fått bra omdömen tidigare, nu i ny version http://new.meteo.pl/index_eng.php

På den polska siten verkar lågtrycket över Nordkalloten endast långsamt dra bort de närmaste 72 timmarna.

Jag vet att det finns diskussionstrådar med länkar till hemsidor med betyligt längre prognoser bland annat tyska fast med stor osäkerhet. Kanske kan jag leta fram dem senare.

Thure

Fenomenalt bra!
All information jag kunde önska!

När jag besökte SMHI:s sida måste det ha varit från en dator utan Flash installerat, eftersom jag inte kunde se och zomma in flerdagarsprognosen.

Tyvärr sprack min resplan... Det ser ut som om jag får hålla mig till tåls till nästa sommar...

/Omar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips