Vadvetni om Vadvetjåkka?

Jag funderar på att besöka den nationalparken och området runtomkring. Jag har knappt hittat någon information, förutom att området tydligen dras med hög nederbörd och att de båda jåkkarna är svårvadade. Vet någon något mer? (Jag tänkte mig en 4-5 dagarstur.)

Lars

Gå in via Pålnostugan

Jag tycker att den trevligaste vägen in är via stugan i Pålnoviken. Därifrån går en stig som tar höjd efter stugan. På det sättet kommer man in högt och får bra överblick, vaden i låglandet slipper man också på detta sättet.

Go tur!
[Ändrat av Tarfala 2002-07-29 kl 20:56]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sördalen

Man kan oxå gå till Sördalen lite öster om Vadvetjåkka.
börja tex i Abisko/Tornehamn och följer västra kanten av Torne träsk så kommer man till Pålnåstugan.

Istället för att vika av som Tarfala säger ovan så kan man fortsätta norrut in i Norge mot Sördalen vilket är klart trevligt se tex:
http://www.fafnerengineering.com/nsf_nn/logg.asp?ID=2
från en tur vi gjorde i höstas!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips