Vilka vad i Bastavagge var krävande?
Om jag minns rätt var det Alep Basstajåhkå som var lite klurigt. Inte "krävande" som i "skitsvårt" kanske, men strömt murket vatten lite över knähöjd klassar jag personligen som "krävande".
Vilka vad i Bastavagge var krävande?
Om jag minns rätt var det Alep Basstajåhkå som var lite klurigt. Inte "krävande" som i "skitsvårt" kanske, men strömt murket vatten lite över knähöjd klassar jag personligen som "krävande".
Jag minns inte kartan men cirka 7 km in i Pastavagge från Rinim fastnade jag vid en jokk. Jag och 2 andra som kommit med samma båt slog läger, strax bredvid låg 2 herrar som väntat på lägre vattenstånd i 2-3 dagar om jag minns rätt. Dagen efter gick jag och de 2 som kom samtidigt med mig tillbaka till Rinim. Vi såg ett tält till med några som också låg och bidade sin tid.
En av de 2 herrarna var rätt bevandrad i Sarek och menade att Pastavagge normalt är en dal man tar i en dagsetapp. Han hade aldrig varit med om något liknande. Det var 2001 och jag vill minnas att det var en rätt regnig sommar i Sarek.
Hoppas jag slipper nåt liknande i år.
Mvh
Peter P.
Vi fastnade i Pastavagge 1989 vid Skaitatjsjåkkåtj, fick invänta lägre vattenstånd genom att slå läger och gå upp tidigt, men det var ändå ett krävande vad vid det tillfället.
Det bästa rådet man ändå kan ge är inte planera fast sig vid en enda färdväg som innebär att du måste över den jåkken utan har så mycket luft i planeringen att du kan tillåta dig en annan färdväg.
Se där, jag som hade bilden av Pastavagge som en promenad i parken då det kom till vadning (det är förhoppningsvis ändå normalläget). Men jag får tacka för att ni delade med av era erfarenheter; en frustande glaciärjokk är alltid ett ovälkommet hinder, särskilt om den är oväntad.
Jag kommer att komma in i Pastavagge från väster, så om Peter P:s situation skulle uppkomma får jag ta Pierikjaure-Sourva som reträttväg. 3 dagar i Pastavagge har jag inte råd med.
Inför sommarens vandring har vi "investerat" 24 GBP i ett sånt här:
Walker's Rope 8.1mm 20m
Visst väger det 840 g, men å andra sidan kan jag vara ganska säker på att min tjej inte flyter ifrån så långt om hon drillar i. Man vill ju gärna ha samma "headcount" efter turen som innan..
Vad man bör beakta när man använder vadlina är att den faktiskt även kan medföra en betydande fara. Om man ramlar och dras med i strömmen kan linan fastna i någon sten i jåkken vilket kan leda till att man sugs ner under vattnet och fastnar.
Utan vadlina dras man med strömmen och kan förhoppningsvis föras mot stranden medan man med vadlinan fastnar utan möjlighet att ta sig upp.
Att ohämmat förespråka vadlina som en säkerhetshöjande faktor för att genomföra svåra vad bör noga övervägas.
Vi använder aldrig vadlina av just den orsak som jag nämnde utan står hellre över ett riskabelt vad eller väljer annan väg.
Jörgen Fjaderlatt.se;311211 sa:När vadaren gick omkull höll repet honom nedpressad under vattnet. Den som säkrade vågade inte släppa ut mer rep pga av vattenfallet nedanför. "The force on the rope was unimaginable".
— hmm, det låter exceptionellt, hade inte "repet hållit honom nedpressad under vattnet" hade han om jag förstår dig rätt störtat utför vattenfallet. Mina tankar går till att det finns folk som strypts av säkerhetsbältet i krockande bilar.