Vadning av Mielätno vid Alkajaure

  • Trådstartare goran.fries@sqmbeef.com (Göran Fries)
  • Start datum

goran.fries@sqmbeef.com (Göran Fries)

Gäst
Då bron är borta..finns det något bra vadställe för att korsa Mielätno innan man går in i Alkavagge?Tacksam för tips!


Göran
 
Se inlägg 696 nedan!

Hej!


Det finns ett antal möjligheter, som synes i inlägg 696.
Men till sist beror det ju på vattenläget. Det har regnat rätt mycket i trakterna den senaste veckan och ett nytt regnväder är på gång just nu.


För ca 14 dagar sedan gjorde jag en vandring i området, men undvek detta vad, genom att gå från Staloluokta via södra Padjelantaleden till Tuoddarstugorna, och därifrån så gott som rakt österut mot Sarvesvagge. Där "tvärade" vi över till Alkavagge via Neitarieppvagge. Inga problemfyllda vad, nästan inga vad överhuvudtaget, faktiskt. Däremot en mycket trevlig variant. Man får uppleva del av Padjelanta, västra Sarvesvagge, en riktig högfjällspassaget (Neitarieppvagge), samt slipper vide och sumpmarker i västra Alkavagge.


Hör av dig om du vill veta mer.


Med fjällhälsning
Bert
 
Är bron verkligen borta?

Jag var i Sarvesvagge för några dagar sedan och enligt en same som jag träffade där fanns bron över Mielätnon kvar. Jag hade själv hört att den skulle vara borta men enligt henne fungerar den. Jag flög även över den med helikopter på väg till Staloluokta och då såg den ut att stå kvar och stod mer upprätt nu än när jag gick över den för fyra år sedan. Förr fanns det ju även båtar vid mynningen men de kanske är borta numera. Det går även att vada ätnon vid mynningen men då ska det vara lågvatten och inte så mycket som det är just nu. Överhuvudtaget är det svårvadat i Sarek just nu.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Vilken bro?

Kan detta möjligen röra sig om ett missförstånd om vilken bro man talar om? Tidigare fanns två broar över Miellätno; en längs med Padjelantaleden nära Arasluokta och en annan nära Alkajaure. På den senaste fjällkartan är den vid Alkajaure inte med. Det stämmer också väl med tidigare inlägg. Däremot finns bron vid Arasluokta kvar (vilken man kanske ser från helikoptern mellan Ritsem och Stalo).


Beträffande vadplatser rekommenderar de flesta att vada Alep Sarvesjåkkå vid stugan söder om sjön. För en dryg vecka sedan vadade vi Rissajåkkå och Alep Sarvesjåkkå där de flyter ihop för att sedan gå vidare till Sarvesvagge. Detta gick helt utan problem (knädjupt). Det var dock efter ett par dagars uppehållsväder.


Håkan
 
Den röda bron

När jag befann mig i helikoptern var vi alldeles i närheten av Alkavagge kapellet och det är inte långt därifrån som bron över Mielätnon är placerad. Jag minns den som röd, jag har gått över den vid ett flertal tillfällen. Bron vid Arasluokta såg inte jag från helikoptern och den är ganska onitressant för vandringar i Sarek. Jag tror att det fortfarande går att gå över denna bro. Men hela denna diskussion visar hur pinsamt svårt det är att få information om förhållandena i Sarek. I Kvikkjokk var det ingen som visste något, ej heller på Jokkmokks kommun, som nu tagit över fjällverksamheten från länsstyrelsen. Hurvida båtarna finns kvar vid Alkajaure är det ju ingen som känner till heller. Visst ska Sarek vara ett vildmarksområde men om det nu finns båtar och broar så ska väl ansvariga kunna känna till om de är i bruk eller inte.
 
Nej, den är kvar...

men enligt en MYCKET erfaren vandrare jag mötte i Akkastugan förra veckan är bron oanvändbar. Han hade sett att bron använts av en del människor men det är definitivt med livet som insats. Vada över jokken vet jag dock inget om.

MVH/ Urban.
 
Vadning av Mielätno

Det finns roddbåtar i Alkajaure vid Mielätnos utlopp.
Vi använde en den 6/8. Sjön är inte så djup här så båten gick lätt på grund.
 
Ta båten istället!

Man kan ro över Alkajaure nära Mielätnos utlopp. Det gjorde vi den 6:e augusti.
Det fanns då roddbåtar på båda sidor om sjön. Vattenståndet var lågt så båten
skrapade lätt i botten. Missa inte att gå fram till det lilla kapellet ovanför sjön!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.