Vadning av Sitoätno?

Hejsan!

Tänkte kolla inför planeringen av höstens Sarektur om det finns någon som har vadat Sitoätno (eller Sijddoädno som det heter nu för tiden....) här på utsidan. Med tanke på att det är en ätno är väl risken stor att man måste ta sig upp till bron över Guhkesvakkjåhkå, fast å andra sidan går det ju att vada Rapaätno vid Tielmavaden, så helt omöjligt är det inte. Även om jag aldrig har hört talas om något vad över just Sitoätno.

/ Stefan
 
Kolla med Per Kuhmunen i Rinim, har inte telefonnummret men det bör ju eniro kunna fixa. Han kan säkert köra över dig i mynningen. Jag vet att ett par finnar vadade nästan ända nere, de fick sova i hans bastu efter det att de kommit över och blött ner ALLT de hade.

Christian
 
Frågan kommer upp då och då. Jag vadade Sitoätno några km uppströms Sitojaure hösten 2007. Det var då ganska lågt vatten och vadet var trots det inte så lätt men vi kunde kryssa över, dock inte helt onervöst. Vi kryssade över längs stenar på en nacke med vatten till knäna. Över själva strömfåran gick vattnet en bit upp på låren men den biten var inte jättelång. Jag vet inte hur det ser ut längs hela sträckningen men jag skulle inte planera för att ta mig över; om vattenståndet är normalt eller över normalt så kan det nog vara vanskligt att ta sig över, det är ju som sagt en mindre älv.
 
Låter vettigt :)

Kolla med Per Kuhmunen i Rinim, har inte telefonnummret men det bör ju eniro kunna fixa. Han kan säkert köra över dig i mynningen. Jag vet att ett par finnar vadade nästan ända nere, de fick sova i hans bastu efter det att de kommit över och blött ner ALLT de hade.

Christian

Om det finns folk i Rinim som man kan få tag på verkar det vara ett vettigt alternativ till att vada. Ska kolla upp detta innan vi drar!

/ Stefan
 
Den tydligen att vada trots allt.....

Hejsan,

Hmm det är lite lustigt hur saker och ting kan utveckla sig ibland. En av de som ska med på turen hade redan gått den väg som jag kikat på OCH vid det tillfället vadat just Sitoätno just innan sjön Guordesluoppal (om jag förstod det hela rätt).

Så nu är den delstreckan struken så folk slipper vandra samma tur flera gånger i rad. Men tack för tippsen i alla fall.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
grodanbolle Sitoätno Fjällvandring 2
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.