Tältplatser/vadning i Kaskasavagge?

Hej,

sommarens tur kommer att ta mig igenom Kaskasavagge. Vi kommer att komma ifrån NikkaluoktaTjeuralako och har toppturer på Darfalacohkka och Kaskasatjåkka på programmet.

Är det någon som vet hur det är med tältplatser mellan vindskyddet och västerut till Kungsleden? Jag vet att det finns en stor tältplats där jojo-leden passerar Kaskasavagge (Kaskasavagge International var det någon som kallade den).

Med vänliga hälsningar
Peter P.
 
Den som finns där vid ‘K. International’ är inge’ bra. Skräpig och ful. Gå inte dit Hitta en tidigare, finns fina, om man ger sig tid att leta både före och efter stora ‘kubstenen’ Grejen är dricksvattnet.. Det rinner lite här och var, mest under stenarna.. men inte där man önskar, när man väl hittat sin drömplats för tältet. Ställ tältet så det inte blåser och smattrar... dalen är så blåsig där.
Men det finns otroligt fina tältplatser under branten till Kaskatjåkkas nordstup, där det börjar bli lite gräs, ungefär där ni kommer ner ifrån Vardu, typ Tjeuralako
 
Är det någon som vet hur det är med tältplatser mellan vindskyddet och västerut till Kungsleden? Jag vet att det finns en stor tältplats där jojo-leden passerar Kaskasavagge (Kaskasavagge International var det någon som kallade den).


Hej!

Här är en bild från den 7 augusti 2008, där trepassleden passerar Kaskasavagge. Jag vet inte om det är den platsen som avses med Kaskasavagge International.

/Tomas
 

Bilagor

  • P8072987.JPG
    P8072987.JPG
    45.9 KB · Visningar: 1,717
Den som finns där vid ‘K. International’ är inge’ bra. Skräpig och ful. Gå inte dit Hitta en tidigare, finns fina, om man ger sig tid att leta både före och efter stora ‘kubstenen’ Grejen är dricksvattnet.. Det rinner lite här och var, mest under stenarna.. men inte där man önskar, när man väl hittat sin drömplats för tältet. Ställ tältet så det inte blåser och smattrar... dalen är så blåsig där.
Men det finns otroligt fina tältplatser under branten till Kaskatjåkkas nordstup, där det börjar bli lite gräs, ungefär där ni kommer ner ifrån Vardu, typ Tjeuralako


Är det någon som vet hur det är med tältplatser mellan vindskyddet och västerut till Kungsleden? Jag vet att det finns en stor tältplats där jojo-leden passerar Kaskasavagge (Kaskasavagge International var det någon som kallade den).


Hej!

Här är en bild från den 7 augusti 2008, där trepassleden passerar Kaskasavagge. Jag vet inte om det är den platsen som avses med Kaskasavagge International.

/Tomas

Jag passerade den stora tältplatsen för 6 år sedan (tror jag det var). Måste kolla foton för det jag minns är en stor öppen gräsbevuxen plats med ett stort röse och plats för ett gäng tält. Jag kan tänka mig att den blivit skäpig efter toapapper och kvarlämnad skräp. Vad det det du tänkte på Anders?

Anders: vad menar du med "kubstenen"? Tack för tipset om tältplats nedanför Kaskasatjåkka.

Hur ser det ut västerut mot Kungsleden med tältplatser?

Mvh
Peter P.
 
Jag gick från Vistas till Unna Räita via Kaskasavagge i höstas. Från vindskyddet och fram till "en bit innan" avvattningssjön 1114 (Ö. Kaskasajaure) så är det lätt att hitta tältplats, sen tar skravlet vid och kulminerar när man går i rasbranten runt Kaskasajaure. Inga uppenbara tältplatser fram till K. International. Dramatiska omgivningar så väl värt en natt tycker jag.

Enligt Abrahamsson finns några kullar strax väster om vattendelaren som man kan tälta på, känner dock inte till dem närmare. Omgivningarna längre österut tycker jag är mer spännande också. Ska se om jag kan hitta nån bild.
 

avslutad210712

Gäst
Från vindskyddet och en bit västerut har jag för mig att det fanns en del tältplatser men när väl det steniga börjar så blir det mer ont om dem. Var en hel del snö när vi gick så det kan hända att det under snön fanns fina tältplatser men jag har lite svårt att tro det. Vi tältade en bit väster om passövergångarna och att säga att de tältplatserna var fina är nog en grov överdrift. Så vill man tälta väster om passövergången får man troligen gå ända tills stenöknen tar slut vilket är nästan till dalens mynning.

http://album.baskeri.net/Vandring/20040709/slides/SCAN0350.htm
 
Hittade några bilder. Här en bild tagen västerut ca 1 km ost om sjö 1114. Glaciären som skymtar är Norra Kaskasapakteglaciären. Gott om tältplatser.
 

Bilagor

  • _MG_1257.jpg
    _MG_1257.jpg
    152 KB · Visningar: 2,152
Nedanför N. Kaskasapakteglaciären. Stenigt men en och annan tältplats ska nog gå att finna. Går man längre västerut så tilltar blockmarkerna.
 

Bilagor

  • _MG_1261.jpg
    _MG_1261.jpg
    125.7 KB · Visningar: 1,436
Och en bild tagen från samma plats som föregående men i ostlig riktning.
 

Bilagor

  • _MG_1262.jpg
    _MG_1262.jpg
    157.2 KB · Visningar: 1,589
Jag passerade den stora tältplatsen för 6 år sedan (tror jag det var). Måste kolla foton för det jag minns är en stor öppen gräsbevuxen plats med ett stort röse och plats för ett gäng tält. Jag kan tänka mig att den blivit skäpig efter toapapper och kvarlämnad skräp. Vad det det du tänkte på Anders?

Anders: vad menar du med "kubstenen"? Tack för tipset om tältplats nedanför Kaskasatjåkka.

Hur ser det ut västerut mot Kungsleden med tältplatser?

Mvh
Peter P.



Ja hej igen Peter.
Vad jag menar med den bra tältplatsen är alltså det område ‘Dave 1’ visar med sina fina bilder.

‘Den sämre’ är vid den där kubiska stenen och det stora röset, (den vanliga) det är i krysset där ‘Tre-Pass-Leden’ möter ner.
Den är skräpig och knölig och naturligtvis finns en del av skräp under stenar, Det rör sig en del vandrare där som sagt.Och den är idag väldigt sliten och just ‘använd’ om man nu får använda det ordet!;)
Går man vidare ut ur dalen så tyvärr, har man höga anspråk på tältplats så finns det inget, såvida man inte vill eller acceptera nått väldigt knöligt. Allt är blockterräng där som du nog minns.

Men du kan faktiskt vada Tjäktjatjåkka om du går spikrakt ner i utförslutet, det går bra...och på andra sidan stranden är det otroliga tältplatser med utsikt över den pulserande Kungsledens vandrare. (du kan ju sedan fortsätta på andra sidan nedåt mot broarna) eller varför inte ,ta till vänster och hålla höjd och sikta mer upp mot sluttningen upp mot Kaskasnunjis sluttning. Där uppe i Mynningen mot Stuor Räitavagge finns det blomängar med porlande bäckar och plana gräsmattor med tjock mylla i.
Tältplatser har ju mycket med väder att göra och dessutom på vilket humör man nu befinner sig på. Det är ju där ambitionsnivån liggerJ
Det här området bågnar av gamla röjda tältplatser som vandrare genom decennier röjt och använt. Dom ligger ibland på de mer märkliga ställen och i märklig terräng.
Men fint är det, om nu solen skiner.;)
 

Bilagor

  • Kaskasavagge.jpg
    Kaskasavagge.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,859
Hur blev det?

Ja, jag får instämma i att det inte är någon härlig resa att vandra Kaskavagge i dåligt väder. "Kaskasavagge International" är inte riktigt så dålig tältplats tycker jag. Visst, inga mjuka, gröna gräsängar, men värre ställen har jag tältat på.

Jag sitter och skriver på årets vandringsdagbok. Vi tältade cirka 1,5 km från vindskyddet i östra kaskavagge och gick västerut. Så här skrev jag i min dagbok (Tove är min bättre hälft och Solo en ännu bättre hälft i form av en 2,5 år gammal Nova Scotia Duck Tolling Retriever).

.........................

Dag 5 31/7

Grått och regnigt väder när vi gick upp lite i 8. Vi fösökte komma iväg så snabbt så möjligt och kom iväg strax i 10. Trist väder med regn och hård vind och mycket blöt sten. Kaskavagge är inget bra val vid blöta med all sten. Vi försökte gå på så gott det gick med det gick ganska segt och långsamt med all sten. En bred men grund vattensträng med glaciärvatten tog vi oss över utan problem. En bäck lite senare behövde vadas och det gjorde vi med stripes runt regnbyxorna. Vi trodde att Solo glatt skulle fara över. Halvvägs över började han gny lite grand och såg rädd ut. Jag gav min vandrarstav till Tove och tog Solo i famnen och tog fart och plumsade över den andra halvan. Han tycktes inte ha det minsta emot detta sätta att passera vatten. Vi fortsatte med små avbrott för fika. Utmed sjön 1167 blev det ũber-för-jävligt med lösa stenar i stundtals riktigt brant sluttning. Halt och ett rent helvete. Vid ett par tillfällen fick jag lyfta Solo när han inte klarade av att ta sig fram för egen maskin. Nedanför Nijbas tog vi lunch i yttertältet. Därefter blev det lättare men fortfarande mest bara sten. Vinden hade mojnat lite. Till kom vi fram till "Kaskasavagge international". Solo hade lärt sig att när ryggsäckarna åker av så är det läge för vila och brukade ofta lägga sig ner. Dessutom hade han lärt sig att ta skydd för vinden bakom stora stenar. Duktig på att hitta bra platser för att ta en fikapaus på med andra ord. Nu var han ganska trött och la sig bredvid våra ryggsäckar medans vi gick runt och tittade efter en plats att sätta upp tältet. När vi bestämt oss och jag tog loss tältet från ryggsäcken hoppade han genast upp för nu skulle strax det där sköna tältet sättas upp som man kan krypa in i! Tältpåse=tält=inomhus! Vilken enorm skillnad mot året innan då han tyckte tältet var lite läskigt, framörallt om det blåste och slog lite i tältduken. Det är ingen fantastisk tältplats men det finns betydligt sämre och den ligger bra till om man går jojo-leden. Det närmast vattnet finns cirka 100 meter mot pyramiden till. Kvällsmaten bestod av kyckling med thai-kryddning och nudlar. Helt suveränt och jättelätt att fixa till! Till dessert åt vi stekta äpplen med kanel, socket och varsin whiskey. Nu ligger vi i sovsäckarna med bok och MP3-spelare. Solo sover och värmer mina fötter.

...................

Vår tältplats (trevligare väder dagen efter!).
 

Bilagor

  • _DSC3709webb.jpg
    _DSC3709webb.jpg
    67.3 KB · Visningar: 1,393
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...