Jag passerade den stora tältplatsen för 6 år sedan (tror jag det var). Måste kolla foton för det jag minns är en stor öppen gräsbevuxen plats med ett stort röse och plats för ett gäng tält. Jag kan tänka mig att den blivit skäpig efter toapapper och kvarlämnad skräp. Vad det det du tänkte på Anders?
Anders: vad menar du med "kubstenen"? Tack för tipset om tältplats nedanför Kaskasatjåkka.
Hur ser det ut västerut mot Kungsleden med tältplatser?
Mvh
Peter P.
Ja hej igen Peter.
Vad jag menar med den bra tältplatsen är alltså det område ‘Dave 1’ visar med sina fina bilder.
‘Den sämre’ är vid den där kubiska stenen och det stora röset, (den vanliga) det är i krysset där ‘Tre-Pass-Leden’ möter ner.
Den är skräpig och knölig och naturligtvis finns en del av skräp under stenar, Det rör sig en del vandrare där som sagt.Och den är idag väldigt sliten och just ‘använd’ om man nu får använda det ordet!

Går man vidare ut ur dalen så tyvärr, har man höga anspråk på tältplats så finns det inget, såvida man inte vill eller acceptera nått väldigt knöligt. Allt är blockterräng där som du nog minns.
Men du kan faktiskt vada Tjäktjatjåkka om du går spikrakt ner i utförslutet, det går bra...och på andra sidan stranden är det otroliga tältplatser med utsikt över den pulserande Kungsledens vandrare. (du kan ju sedan fortsätta på andra sidan nedåt mot broarna) eller varför inte ,ta till vänster och hålla höjd och sikta mer upp mot sluttningen upp mot Kaskasnunjis sluttning. Där uppe i Mynningen mot Stuor Räitavagge finns det blomängar med porlande bäckar och plana gräsmattor med tjock mylla i.
Tältplatser har ju mycket med väder att göra och dessutom på vilket humör man nu befinner sig på. Det är ju där ambitionsnivån liggerJ
Det här området bågnar av gamla röjda tältplatser som vandrare genom decennier röjt och använt. Dom ligger ibland på de mer märkliga ställen och i märklig terräng.
Men fint är det, om nu solen skiner.