Kommentera vårt Abiskoturförslag

Hej!

Vi planerar som bäst sommarens vandring med start och mål i Abisko. (Av praktiska skäl vill vi komma tillbaka till utgångspunkten så vi kan lämna en del packning där.) Är det någon här som har erfarenhet av vägen vi tänker oss och kan komma med förslag och kommentarer. Turen är än så länge bara ett förslag, och vi är mycket mottagliga för tips och idéer. Självklart får man ju också anpassa sig på plats efter väder och övriga förhållanden, men det är skönt att ha en plan. Vi är två normalvandrare och vi bär tält.

Dag 1
Anländer med nattåget till Abisko på förmiddagen. Från Abisko turiststation via tältlägret upp i Ballinvággi. Tältplats så långt upp i deltat vi orkar gå.

Dag 2
Topptur runt Ballinriehppijökeln

Dag 3
Via renvaktarstugan och vidare sydöst längs Šiellajohka och Alip hongganjira. Tältplats efter bron över Aliseatnu.

Dag 4
Vandring västerut på leden längs Áhpparjávris södra strand med tältplats i närheten av vadet mellan Miesákjávri och Rádujávri nedanför 1092-sjön, eller tältplats nedanför 1155-sjön, vid Gahčahakriehppi.

Dag 5
Topptur på Kåtotjåkka, antingen från 1092-sjön eller från 1155-sjön, beroende på tältplats dagen innan. Speciellt den här dagen är vi mycket nyfikna på att höra kommentarer på från er som redan varit där.

Dag 6
Över vadet mellan Miesákjávri och Rádujávri och till Abiskojaurestogorna. Alternativ tältplats precis innan man kommer in i nationalparken.

Dag 7
Kungsleden tillbaka till Abisko.

Vad sägs? Vi tänker oss att vandringen börjar någon gång strax efter mitten på juli.

Hälsningar,
Anna och Jonas
 

avslutad210712

Gäst
Dag 6
Över vadet mellan Miesákjávri och Rádujávri och till Abiskojaurestogorna. Alternativ tältplats precis innan man kommer in i nationalparken.

Det vadet har varit uppe till diskussion förut på Utsidan och jag har för mig att det inte anses vara det lättaste man kan ge sig på men sök lite mer så hittar Ni förhoppningsvis information. Har inte sett det vadet på nära håll så jag kan inte själv säga något. Däremot har jag sett vadet uppe vid Alesjaures utlopp så räkna inte in det som en reservväg eftersom jag inte riktigt gillade det jag såg där. Däremot kan Ni kanske få skjuts över med båten som går längs Alesjaure men kanske inget Ni skall räkna med.

Skall Ni tälta före parkgränsen så skall Ni göra det vid bron över Siellajokka. Där finns ett antal tältplatser och såklart tillgång till vatten vilket det blir lite sämre med om Ni fortsätter ner mot parkgränsen.
 
Vada inte!

Det var ju en fin vandring ni hittat på och den blir nog bra. Lagom och ändå med toppbestigning, precis som det ska vara!
Men det där vadet över sjön där ska ni undvika. Ingen av dessa vad ( det finns två andra) är säkra, inte ens på eftersommaren --och i Juli är det rena döden antagligen.
Håll er på endera sidan och gå över bron eller åk båten som ‘avslutad210712’ råder er till.
 
Det var ju en fin vandring ni hittat på och den blir nog bra. Lagom och ändå med toppbestigning, precis som det ska vara!
Men det där vadet över sjön där ska ni undvika. Ingen av dessa vad ( det finns två andra) är säkra, inte ens på eftersommaren --och i Juli är det rena döden antagligen.
Håll er på endera sidan och gå över bron eller åk båten som ‘avslutad210712’ råder er till.

Oj då, då har jag ovetande lurat döden fyra gånger de senaste åren....
Två av gångerna var kring den 20-25/7 och vi hade inga bekymmer att komma över och i början av Augusti kom vi torrskodda över i Lundhagskängor och regnbyxor.

Vadet är långt och djupet varierar, bitvis hala stenar så visst kan det upplevas som obehagligt men jag upplevde inte det som svårt. Några meter uppströms om de uppstickande stenarna är det djupare men jämn botten och svagare ström.

Nackdelen är att det blir en lång omväg om vattenståndet inte tillåter ett vad.

Jag har även gått upp till sjön 1092, en grymt fina vyer men det blir extremt stenigt närmare glaciären. Tror att det går att komma upp på 1701 via dalens vänstra sida men jag har inte provat.

/M
 

Bilagor

  • Vandring Abisko 070720-070726 108.jpg
    Vandring Abisko 070720-070726 108.jpg
    44 KB · Visningar: 452
  • 060811 Fiske 056.jpg
    060811 Fiske 056.jpg
    57 KB · Visningar: 446
För ett par-tre år sedan drunknade en person vid försök att ta sig över vadet som ses på bilden i föregående inlägg(enligt vad en stugvärd i Alesjaure berättat för mig).
 

avslutad210712

Gäst
Och för ytterligare ett antal år sedan har jag för mig att två stycken drunknade vid vadet som tidigare var markerat längre ner efter Alesätno men det året var det extremt högt vatten. Om jag minns rätt så fick de lyfta ut folk med helikopter från området.
 
Tack för alla snälla tips och kommentarer!

Vi bestämde oss för att planera in en extra dag för att kunna gå runt Alesjávri, och skulle det vara så att det är lågvatten och jättelättvadat får vi väl gå via Kårsavaggestugan eller göra en till dagtur någonstans. Det blir nog inget problem att hitta på något den dagen, och efter allt man hört och läst känns det bra att inte räkna med att kunna vada.

Vad gäller toppturen på Kåtotjåkka har vi inte riktigt bestämt oss. Av vad vi läst verkar bägge varianterna görbara och vi hoppas att någon som varit där kan komma med lite tips. I annat fall lutar vi mot att gå via 1092-sjön, inte minst för att det känns bättre om man skall gå runt Alesjávri att gå lite längre från den planerade tältplatsen strax efter bron över Aliseatnu innan man stannar för nästa natt.

Så, är det någon som varit där och har några kommentarer? Kanske rent av ett foto? Vi blir jätteglada för alla förslag och åsikter vi kan få.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.