Vadning i Valfojåkka

avslutad210712

Gäst
Funderar på att vandra från Katterjåkk ner mot Unna Allakas sista veckan i juni eller första veckan i juli. Är dock lite fundersam angående vadet i Valfojåkka. Finns tre vad markerade och det vore skoj att veta vilket av vaden som rekommenderas av de som vadat där. Eller kanske det inte rekommenderas att alls vada där så tidigt på säsongen? Har läst några berättelser och det verkar som att det kan vara lite problem där.
 
Strax ovanför sjön 946

Hej!

Jag har vadat jokken vid det östligaste av de märkta vaden, dvs strax ovanför ett vattenfall som störtar ner i sjön 946.

Inga problem, men så var det också i slutet av augusti. Vi hade flack motljus och jokken rinner faktiskt rätt lugnt just där, vilket tyder på slät botten. Reflexerna i vattnet gjorde att vi inte kunde avgöra hur djupt det var. Vi förberedde oss därefter, bara för att konstatera att vi hade kunnat gå över i kängorna utan problem. Där stod vi säkrade i rep t.o.m. Tur att ingen såg oss.

Den tid du skall gå är läget troligen ett helt annat m.t.p. säsong. Strömmen var rätt stark och om det hade varit djupare hade vi nog haft nytta av repet.

Så kan det gå!

Mvh
Bert
 
Östligaste vadet

Jag har vadat på samma ställe som Bert beskriver fast i september. Vattnet dånar rejält i fallet som man har bara ett par meter ifrån sig när man vadar. Vi gick i en svag båge västerut för att få lite avstånd från fallet. (Jag kan inte minnas att det var direkt strömt, men går Du tidigare så kan ju vattenföringen vara värre).

De andra vaden har jag ingen erfarenhet av. De har jag bara hört rykten om och då vill jag inte uttala mig.

Mvh Björn
 
Hej, min søn og jeg var der i starten af august 2001. Det var første gang vi skulle vade seriøst og vi valgte vadet ved søerne fra - vi syntes der var for meget vand. Vi fortsatte i stedet nord om sø 946 og gik over nede ved selve rastskyddet (vadet er beskrevet i Grundstens 'På Fjälltur'). Det var intet problem at vade over der - ringe strøm og dybden var 30-40 cm.


Jan
 
Stugvärden i Unna Allakas förklarade följande för mig.
Vadet längst nerströms är kort och djupt, vadet i mitten är långt och grunt, vadet längst uppströms är inget bra alternativ.
Är det mycket vatten skulle jag nog föredra det långa och grunda vadet.

Vad jag däremot tyckte var lite otrevligare var det ravinen där leden går på Norska sidan, se gärna till att ha en stav att stödja dig på.

Stugvärden sa också att det var en av dom vackraste lederna som finns, jag säger inte emot.

/Ulf


[Ändrat av Wolf25 2004-03-01 kl 10:59]
 
Är inte det vad som finns närmast sjön (dvs det precis ovanför fallet/forsen) numera borttaget på kartorna?

Jag gick där själv för några år sedan, men har ett minne av att det då var ommarkerat och på nästa karta bortplockat. Det var troligen så att det krävdes lite nerver att vada så nära forsen/fallet.

mvh Christian
 
Helt rätt, vadet är nu borttaget (märkt 1). Kartan är från Lantmäteriets websida.

Det går även att vada där jag märkt 4, men det är mycket vatten där.

/Ulf

karta.jpg
 

avslutad210712

Gäst
wolf25:

Fick tips om fyran av en arbetskompis som är uppvuxen i kirunafjällen och som vadade där när han gick samma väg så det är där jag kommer att försöka gå över.

Och stav har jag alltid. En High-Tech stav i äkta skalad asp :). Lätt stark och man gråter inte blod ifall man tappar eller bryter den.

Nu har jag första sträckan av sommarens (första) vandring klar för mig och det blir Katterjåkk - Unna Allakas - Alesjauer.

Tack för alla tips angående det här vadet.

/Björn
 
Vad jag däremot tyckte var lite otrevligare var det ravinen där leden går på Norska sidan, se gärna till att ha en stav att stödja dig på.
Menar du där man "ska" promenera på en smal klipphylla under vattnet med en bergvägg på ena sidan och vattnet på den andra? Det stället tyckte i alla fall jag var otrevligt, så jag klättrade upp ur ravinen istället. Det var mycket enklare så.
 
Tips om den valda vägen

Omedelbart s Katterjaure klättrar leden av för mig oförklarlig anledning fram vid/över jokken. Jag rekomenderar att i stället gena över åsen norr om Rr 265 A. Gick lätt med hund också.
 
Tack för tippsen

Vi planerar att gå samma sträcka fast lite tidigare på säsongen, startar den 21 Juni...bokade biljetter i torsdags,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
maaramez Vadet vid Valfojåkka Fjällvandring 12
Boots Vad - Valfojåkka Fjällvandring 2
amalamute Valfojåkka - aktuell rapport? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.