Vadat över Handölan nyligen

Någon här som vadat över Handölan nyligen på väg mot Gåsen från Storulvån?
Är det att rekommendera att göra med barn? (140 cm)
 
Vadade häromdan

Jag vadade för ett par dagar sedan. Strax söder om den trasiga bron. gick först över till den lilla ön (väldigt lite vatten, inga problem) och sen över det "riktiga" vadet. Som mest gick det något över knäna på mig som är 182 cm, lite strömt.

Länsstyrelsen hänvisar till ett vadställe lite längre norrut, i jämnhöjd med fjällstationen. De ska även ha satt ut ett rep som man kan följa. vet inte om det är till någon hjälp mer än att visa vägen.

Det har regnat en del i området sista dagarna, kanske att det påverkar flödena?

Mvh Joakim
 
Lite sent svar här kanske. Gjorde vadet senast 3/8 och 7/8. Jag är 192 cm och vattnet gick som mest upp till mitten av låret. Vid andra tillfället upplevde jag det som något mer då det hade regnat (eller så inbillade jag mig) Skulle tveka att göra det med barn. Det är relativt långt, inte det kalaste vattnet, men tillräckligt för att det ska påverka musklerna och det är ändå ganska strömt. Fick ändå kämpa lite tyckte jag. Men som sagt ror att det är väldigt olika beroende på hur mycket det regnat. Enigt länsstyrelsen är det direkt farligt om det regnar kraftigt.
Jag gick vadet vid stationen. Hjälpte inget med repet skulle jag säga förutom att "hålla kursen möjligtvis då jag försökte gå lite motströms.
 
Lite sent svar här kanske. Gjorde vadet senast 3/8 och 7/8. Jag är 192 cm och vattnet gick som mest upp till mitten av låret. Vid andra tillfället upplevde jag det som något mer då det hade regnat (eller så inbillade jag mig) Skulle tveka att göra det med barn. Det är relativt långt, inte det kalaste vattnet, men tillräckligt för att det ska påverka musklerna och det är ändå ganska strömt. Fick ändå kämpa lite tyckte jag. Men som sagt ror att det är väldigt olika beroende på hur mycket det regnat. Enigt länsstyrelsen är det direkt farligt om det regnar kraftigt.
Jag gick vadet vid stationen. Hjälpte inget med repet skulle jag säga förutom att "hålla kursen möjligtvis då jag försökte gå lite motströms.

Ok. Tack för det! Ja då låter det tveksamt. Får nog tänka ut en annan rutt.
 
Min åsikt

Jag har vadat över Handölan snart 15 gånger, flertalet gånger med cykel, sen början av juni och när jag vadade över för en dryg timme sen var vattnet rekordlågt. För mig som är knappt 180 var det som max vatten upp till knäskålen men då vadade jag inte vid Länsstyrelsens 'vadställe' utan via ön som ligger uppströms om den raserade bron.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.