Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno?

På fjällkartan BD10 finns det två broar utritade över Darrhaädno (älven som rinner längs södra delen av Padjelantaleden); en vid Njunjesstugan och en knappt en kilometer norr om Tarraälvshyddan där nordkalottleden viker av västerut. Efter det finns det inga broar eller vad utmärkta förrän man kommer upp till Tarraluoppalstugorna. Är det någon som vet om det är möjligt att vada över Darrhaädno (eller Darrejåhkå som den heter längre norrut) någonstans mellan Tarraälvshyddan och Tarraluoppalstugorna, gärna i närheten av Såmmarlappastugan? Älven ser rätt så stor ut hela vägen.

Jag tror inte det, nån annan vet kanske bättre.
Vid Sommarlappa har man tillbaka i tiden haft en båt.
Då jag var där förra sommaren hade den slitit sig och inte ersatts.
Yvonne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad och båt

Åtminstone 23.7.2005 fanns båten åtminstone på plats vid Såmmarlappa. Fastsatt i en vajer, möjligt att dra sig till över till andra sidan av älven. Det är också möjligt att vada älven. Tog mig själv över en bit nedanom fallet som ligger ca 3 km uppströms Såmmarlappa. Detta visserligen med vadarbyxor och utan packning. Med packning kan det vara väl riskabelt, vattenståndet också avgörande. Om tanken är att ta sig västerut upp mot trakten kring Råvvejaure rekommenderar jag det verkligen. Området kring Råvvejaure suveränt! Verkar också vara väldigt lite besökt.

Re: Vad och båt

Bamba; sa:
Om tanken är att ta sig västerut upp mot trakten kring Råvvejaure rekommenderar jag det verkligen. Området kring Råvvejaure suveränt! Verkar också vara väldigt lite besökt.
Har inga direkta planer än, satt bara och tittade på kartan och funderade över möjliga turer utanför vandringslederna med Kvikkjokk som utgångspunkt.

Re: Re: Vad och båt

larsl; sa:
Har inga direkta planer än, satt bara och tittade på kartan och funderade över möjliga turer utanför vandringslederna med Kvikkjokk som utgångspunkt.
Aha .. i så fall föreslår jag att du har broarna med i din planering och vadar om du kan. Under min första vandring planerade jag ett vad som inte gick att genomföra. Det blev en lång väg hem ...*suck*...

Förslag:

Gå från Kvikkjokk till Såmmarlappa. Ta båten över älven och vandra upp över bergen till Vaimok. I Vaimok stannar du och fiskar lite. Sedan tar du dig tillbaka till Kvikkjokk. För variation från tarradalen kan du då gå på södra sidan av Tarraure ända till bron vid Njunjes.
På denna tur får du stor variation: granurskog, fjällbjörkskog, vidsträckt fjällhed, kargt stenlandskap. Kanske tom inkludera en toppbestigning av Staika?
(och turen går att lösa även om du inte vill släpa med dig tältet!)

Vill du inte alls gå på led kan du gå upp på Prinskullen och följa Vallevagge och sedan vika av västerut för att komma ner till Såmmarlappa. Men det är en lång bit, så då får du nog ta med tältet..

Finns många fina turmöjligheter i området! :eek:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips