Vada Lulep Bastajåhkå?

En kort fråga: Kan man vada Lulep Basstajåhkå någonstans i närheten av Rinim? Den leder ju allt vatten från östra Basstavágge så det är väl en hel del. Tanken är att komma ungefär längs nationalparksgränsen från Aktse till Rinim och sedan vidare till Nienndo och Suorva.

Den delar upp sig i flera grenar innan den rinner ihop med Gåbdåjávrjågåsj, man skulle kunna tänka sig att det är det bästa stället.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig provat, men vad jag hört (och delvis sett) är detta knappast möjligt. Däremot går det att fåt båtskjuts förbi utflödet av den gode Per Kuhmunen i Rinim.

HåkanF
 
Jag har ingen egen minnesbild av den jåkken, men eftersom ingen har svarat: jåkken avvattnar ju inget särskilt stort område, och bara ett par mindre glaciärer, så jag skulle gissa på att det går. Själv skulle jag iaf utgå från det. Blir det hårigt så vänder man!
 
Jag har ingen egen minnesbild av den jåkken, men eftersom ingen har svarat: jåkken avvattnar ju inget särskilt stort område, och bara ett par mindre glaciärer, så jag skulle gissa på att det går. Själv skulle jag iaf utgå från det. Blir det hårigt så vänder man!

Om man ska från Aktse till Suorva så blir det en tuff omväg om man måste vända där. Är det inte lika bra att åka båt över Sitojaure och sen vika norrut? Jag har iofs för mig att Dave1 vadat Sito i nån tråd, men hittar inte igen det...
 
Jo det stämmer, jag vadade sitoätno ca 1,5 km ovan sitojaure i september 2007. Det var dock rätt lågt vatten så man ska inte planlägga en tur med förutsättningen att man måste vada där. Båt är ju det smidigaste om man är där under säsongen.

Kruxet är väl egentligen inte att ta sig över lulep bastajåkka utan att sen ta sig över sitoätno. Kommer ni inte över sitoätno så får ni gå tillbaka en bra bit. Om ni vill ta er från Rinim till Suorva så är nog det smidigaste att som sagt få skjuts med båt förbi sitoätno, sen vandra på sitoätnos östra sida och skråa runt Vuovres och vada sluggajåkka rätt långt uppströms.
 
En kort fråga: Kan man vada Lulep Basstajåhkå någonstans i närheten av Rinim? Den leder ju allt vatten från östra Basstavágge så det är väl en hel del. Tanken är att komma ungefär längs nationalparksgränsen från Aktse till Rinim och sedan vidare till Nienndo och Suorva.

Den delar upp sig i flera grenar innan den rinner ihop med Gåbdåjávrjågåsj, man skulle kunna tänka sig att det är det bästa stället.

En viss utsiderska gjorde just detta oavsiktligen sommaren 2007. :)

Sedan återstår som sagt Sijddoädno. Troligtvis blir det till att ta sig väster om Liehtjitjávrre, men problem kan visst fortfarande uppstå, varvid ytterligare förflyttning västerut krävs. Mer info finns här och här.
 
Enda problemet är sitoätno, men även den går vada om man tar det lite lugnt och är beredd att blöta ner sig samt inte har allt för otur med vattennivån.
Har passerat den 2ggr, men då norr om Sjuodji vilket är några kilometer ytterligare uppströms.
 
Jag får erkänna att jag läste helt fel på kartan först - jag trodde att man inte behövde vada Sijddoädno eftersom man kunde gå torrskodd över en landtunga nedanför Nienndo, jag tyckte att det var helt rimligt eftersom jag tänkte mig att vattnet i Liehtjitjávrre rann västerut. Efter en andra koll så ser jag ju att det är orimligt eftersom Bierikjávrre ligger mer än 10 meter högre och det verkar finnas en antagligen strid bäckstump under nationalparksgränsen på kartan vid min "landtunga".

Men det verkar ju som att det finns flera ställen där man _kanske_ kan komma över Bierikjávrre-Liehtjitjávrre-Sijddoädnosystemet. I värsta fall får man gå hela vägen till Alep Basstajåhkås utlopp i Bierikjávrre vilket blir några mil extra.

Urar - menar du att du har korsat den biten av Sijddoädno som rinner ut i Guordesluoppal?
 
utsiderskan skäms återigen..

Men det gick ju att gå över pastajokken,och det var väl så här några år senare inte svårt just då.
Sen höll jag mej ju på normalvägen mot Suorva,alltså väster om den"vackra gröna sjön" jag för tillfället glömt namnet på.
 
Larsl - korrekt, det var på ett ställe där bäcken/älven rinner i flera fåror, likväl korsandet av den största fåran kändes som ett gränsfall med strömt vatten upp mot midjan trots att man står på stenar och det är klart bad/forsränningsdjup bredvid dem.

Ena gången när vi gick från Suorva till Äpar så "ramlade" kompisen och åkte nedströms säkerligen 100meter innan han kom över tillräckligt på rätt sida vid en krök och fick tag i en sten. Detta var en genväg just för att slippa gå över Gukkesvagge bron och upp till Pierikjaure.

Andra gången kom vi från pastavagge och gick mot Stora Sjöfallet, då gick vi över just nedanför Guordesluoppal och det var mindre dramatisk med lägre vatten.
Om det berodde enbart på vattenståndet eller att det stället är enklare/bättre kan jag inte säga, likväl var det inte enkelt, kompisen bröt sin ena stav den gången, vilket gubben som körde båten över till St. sjöfallet hade roligt åt.

Jag rekommenderar en lång och skapligt kraftig vandrastav om ni skall gå över, kanske även ett rep samt ta er tid att hitta ett lämpligt ställe, ett alternativ som vi var nära att ta till var simma över Guordesluoppal, kallt men mindre farligt.

/Urban
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.