Vada över Sjnjuftjutisjåkkå

Hej vi ska gena mellan Sjnjuftjutis och Akka och undrar om någon vet en hyfsad plats för vad över Sjnjuftjutisjåkkå. Kanske vid den förfallna Kisuriskåtan?
/inger
 
När man genat och kommer mot "svan-bäcken" = snjuftj... ser man rätt bra var det är brett nog och mindre strömmande vattenmängd.
Kommer ihåg att det var en hel del kurvor där vi gick över,men det var inte så nära kåtan i alla fall,
 
Att vada Sjnjuftjutisjåkkå rekommenderas ju överhuvudtaget inte. Det bästa är väl att vada Rakkasjåkkå och Suottasjåkkå i stället. Men allt beror ju på vattenståndet när man är där.
Själv kom jag från Akka den 7 augusti och vadade Rakkasjåkkå och sedan av misstag Sjnjuftjutisjåkkå i tron att det var Suottasjåkkå, men då var det mycket lågt vattenstånd.
 
Att vada Sjnjuftjutisjåkkå rekommenderas ju överhuvudtaget inte. Det bästa är väl att vada Rakkasjåkkå och Suottasjåkkå i stället. Men allt beror ju på vattenståndet när man är där.
Själv kom jag från Akka den 7 augusti och vadade Rakkasjåkkå och sedan av misstag Sjnjuftjutisjåkkå i tron att det var Suottasjåkkå, men då var det mycket lågt vattenstånd.


Instämmer. Sjnjuftjutisjåkkå är tuff.

Suottasjåkkå vadas lämpligast 100 meter uppströms sammanflödet Sjnjuftjutisjåkkå.
 
Då jag vadade där för några år sedan gick jag över nedanför Kisuriskåtan, det var ett normalt vad, med Sarekmått mätt. Varken mycket eller lite vatten för årstiden (augusti). Jag hade helt enkelt inte tänkt på att korsa längre upp, annars skulle jag ha gjort det.

Jag kom från en sarektur, och vandringen ner över terasserna väster om Akka är en av dom mer fantastiska i mitt fjälliv!

Såg ni vad elegant jag undvek att skriva "Sjnjuf..."
 
Hrm... regn

Tack för alla svar, vi har bara vadat ett gäng gånger över lugna vatten visserligen upp till midjan men som sagt lugna vatten. Vi kommer att ta rep med oss och hoppas på att det finns något att dra repet runt för att säkra övergången. Risken är dock högt vattenflöde efter en tids regnande, det vore ju himla trist att tvingas gå tillbaka och ta vägen förbi Kisurisstugan.
 
Tack för alla svar, vi har bara vadat ett gäng gånger över lugna vatten visserligen upp till midjan men som sagt lugna vatten. Vi kommer att ta rep med oss och hoppas på att det finns något att dra repet runt för att säkra övergången. Risken är dock högt vattenflöde efter en tids regnande, det vore ju himla trist att tvingas gå tillbaka och ta vägen förbi Kisurisstugan.

Vart ska ni sedan? Om ni ska in i Routesvagge så gör ni som föreslagits ovan, dvs. vadar Rakkasjåhka (lätt) och därefter Souttasjåhkå (lätt - medelsvår). Då slipper ni vada Sjnjuvtjudisjåhkå helt och hållet.

Eller är det så att ni ska till Sierggavagge eller något sådant? Ja, i sådana fall kommer ni inte undan Sjnjuvtjudisjåhkå.
 
Som jag tidigare påpekat ska vi på en snutt tur, vi har två minisar hemma som vi inte kan lämna alltför länge, sedan är det ju det där med fågeljakten.. Vi ska vara ute i endast fyra dagar och vill helst inte gå fram och tillbaka samma väg. Vi kommer gå mellan Akka och Sjnjuf., vada över Souttas och Sjnjuf.jåkkå gå runt Kisuris och sedan åter till Änonjalme via leden från Kisuris stugan. Vi avskyr leder pga mycket folk men som sagt vi vill ju inte gå tillbaka samma väg.
Upp och sniffa på Niak ska vi väl hinna med, men Routesvagge och Pastavagge får bli nästa år.
Nu om ca fem minuter sticker vi till Gällivare och lämnar ungarna och imorgon bär det av vägen väster ut (det bor tyvärr inga cowwboys där som jag trodde när jag var liten.) Ha det gott, kanske jag skickar en bild på vadet över Sjnjnuf....
Inger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.