Vada LULEP Bastajåhkå

Yr i mössan eller nåt. Jag hade i varje fall inte koll på väderstrecken i den förra tråden jag startade.

Det jag undrar är alltså om någon har erfarenhet av att vada LULEP Bastajåhkå när den kommer ut ur Bastavagges östra mynning, innan sammanflödet med Gåbdåjajavrjågåsj.
Där finns ju en förgrening. Grundsten har sagt att det ska vara lurigt vid högvatten.

HåkanF
 
Får jag bidraga...? Mitt i allt virr?

Jo Håkan, Gör såhär..

När du kommer fram till Lulep P. Då ser du att den ‘typ grenar sig‘, gå då först och omedelbart ut på den första ön till höger, på den reveln, fortsätt så.. gå mitt i flödet, till det grenar sig igen, då till nästa revel, osv. revlarna är linsformade,..ja du vet..
Sista större flödet är Kåbtåjaurjåkåtj. Den tar du åt vänster. Rakt sådär..Den är lite djupare. Men det är ingen fara med den. Lättvadad.

Jag har gått här två gånger både i högvatten och lågvatten. Har aldrig behövt snöra av mig kängorna.

På andra sidan är det en massa viden men det är finfina renstigar så det funkar. Allt är lättvandrat.
 
Den har jag korsat av misstag,som ovan,flera grenar som jag gick över tidigt en morgon,tyckte det var lite småspännande,men det var nog rätt lätt.Kom från Rinim och skulle gå Pastavagge,men det blev motsatta sidan Äpar istället.
Nyfiken?vart tänker du sen ta vägen?
 
Tack båda för precis sådana svar jag ville höra.

Jag ska vandra i Sarek med en kvinna - några år äldre än mig - som för många år sedan rörde sig en del i Jämtland/Härjedalsfjällen tillsammans med sin dåvarande man . Sedan han dog för ca 15 år sedan har hon inte kommit sig för med att vandra till fjälls. På en nyårsfest för 6-8 år sedan yppade hon att hon längtade till fjälls och att hon hade en stor dröm - att få se Sarek.
Året efter fick hon det i 60-årspresent av mig: När helst hon ville/kunde så skulle jag hjälpa henne att uppfylla den drömmen.
Och i år ska det bli av. Jag har tänkt mig "standardrutten" Ritsem-Basta-båtfärd över Sitojaure-Salto.
Men... för en vecka sedan fick hon ryggskott. Hon är på bättringsvägen, men vi ska åka upp redan nu på onsdag. Därför håller jag på att fundera ut en plan B, och den skulle i så fall innebära färdvägen Salto-Sito-Rinim- runda Äpar och tillbaka. I makligt tempo. Vi har 9-10 dagar på oss.
Även om hon då inte får se "hela Sarek" så bjuds hon på den vackraste anfarten man kan tänka sig, de vildaste tinnarna och ett eller annat lite vågat vad. Spänning med andra ord. :)

Håkan
 
Runda Äpar

många vad vill jag minnas.
Bilder mm i ett av mina blogginlägg augusti 2007 (vet fortfarande inte hur jag länkar...)
 
många vad vill jag minnas.
Bilder mm i ett av mina blogginlägg augusti 2007 (vet fortfarande inte hur jag länkar...)
Tack! Bra läsning.

Länkning: Högerklicka på bloggrubriken - "kopiera länkadress" - klistra in.
http://www.utsidan.se/blogs/brittsblogg/7191.htm

Eller - ännu bättre(?):
Istället för att klistra in så skriver du kanske Titta här! Sedan markerar du texten "Titta här" och klickar på symbolen "infoga länk". Ta bort http:// som står där. Där klistrar du sedan in länkadressen. Då ser det ut så här:

Titta här!

Bra va? (Blev det där begripligt?)

Håkan

PS Jag har också vandrat genom fel dalgång en gång, men det har jag inte vågat berätta om... än...
 
Plan B är väl värd en "uppgradering" till plan A. Om du vill ha lite mer inspiration och tips kan du titta på Olaf Svenningsens "Sarek - fjällen och dess historia". Webbplatsen är inte uppdaterad i alla avseenden, men det finns många godbitar där ändå. Exempelvis HÄR.
 
Plan B är väl värd en "uppgradering" till plan A. Om du vill ha lite mer inspiration och tips kan du titta på Olaf Svenningsens "Sarek - fjällen och dess historia". Webbplatsen är inte uppdaterad i alla avseenden, men det finns många godbitar där ändå. Exempelvis HÄR.
Tack ska du ha. Den sidan hade jag glömt bort.

Håkan
 
Pedagogiskt tippsat i #6 om att länka.
Bra att minnas Brigas's blogg. Det känns tydligen av bilden vad Lulep Bastajåhkå kan vare för en sak att vada i nedre delen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.