Vada Laisälven?

Sitter och fjällvandrar mentalt framför kartan. Är det någon som har gått längs (eller ännu hellre över) Laisälven i närheten av Klibbuovárdduo, ca 7 km SO om Laisstugan? Finns det några ställen i närheten som är möjliga att vada vid "normalt" sommarvattenstånd? Jag ser en del partier som ser rätt smala ut på kartan, och en del ställen där älven breder ut sig och flyter runt ett par öar. Förhoppningsvis är den lite grundare på sådana ställen.

Och om man kommer över Laisälven söderifrån, är det några problem att vada Hurásjåhkå någonstans mellan Hurástjåhkkå och Hábak (med målet att följa Dádtjajåhkås östra strand upp till sommarleden mot riksväg 95)?

Har aldrig varit vid just de här latituderna tidigare, tacksam för svar.
 
Ingen som vet? Jag har aldrig varit vid Laisälven själv och har bara sett bilder från längre nedströms - är det överhuvudtaget rimligt att ens fundera på om det går att vada någonstans nedanför Laisstugan? Eller är det alldeles för mycket vatten redan där uppe?
 
Jag håller på med en rutt i samma område. Ska bland annat gå Laisstugan - Adolfström. Fick då tipset att gå norrut på leden till Ruonekjåhkå i cirka 4 km, för att gå mellan Hurastjåhkkå /Habak. Att sedan gå rätt rakt för vadning övrer Hurasjåhkå.för att vada över.
Så det blir väl omvänt för din del eftersom du verkar komma från andra hållet.

Det ska finnas ett annat vadställe cirka 500 meter innan den går ut i Laisälven.
Fick även höra att det är risigt, mycket blötmark/myrar vid Laisälven på den sidan så han rekommenderade att vi går en bit ifrån älven. Skulle tro att det ser lika ut på den andra sidan vid Klibbuavardduo.
Var där och fiskade förra sommaren, trots att det var lite vatten så verkade det inte som det skulle gå att vada sträckan Laistugan nedströms. Strömt samt att det var rätt djupt, Vattnet var väldigt klart så man lurade sig lite på djupet.

Men i boken av Claes Grundsten, Vandra Kungsleden och andra färdvägar 3. Arjeplogsfjällen-Vindelfjällen. STF. 1995. Där står det rätt mycket om området du har tänkt vandra i.


[Ändrat av Peikko 2006-12-27 kl 02:21]
 
Har varit vid Laisälven flera gånger, både vandrat och paddlat. I slutet av augusti/ början av september år -98 var det åtminstone möjligt att vada över Laisälven i trakterna av Glibbojokka. Kommer dock inte med säkerhet ihåg om det var strax efter Glibbojokka eller längre nedströms, men skulle tippa på det tidigare. Vid det tillfället var vattenståndet lågt. Vid högre vattenstånd hade det inte varit möjligt att vada. Överlag är Laisälven en rätt stor älv efter Laisstugan och några andra platser att vada har jag inte prövat på. Det är möjligt att de finns, då mest troligt i de bredare partierna som du själv funderat på. Eftersom det inte finns några uppsamlande sjöar i Laisälven och fjällen stupar rätt brant ner mot älven, är den ytterst känslig för regn. Har själv varit med om att vattennivån stigit med någon meter över en natt. Vid riklig vattenföring kan också Glibbojokka eventuellt ställa till med problem.

Nära Laisäven finns det både på norra och södra sidan rikligt med kärrmarker, eventuellt "värre" på den norra sidan. Har inte kartan framför mig, så jag är inte helt på det klara med vilken rutt du tänkt följa, mer el. mindre rakt norrut från Glibbojokka skulle jag tro?
Hurasjokka (högre upp Dadtjajokka) går i normalfall att vada c 1 km från utflödet i Laisälven. På kalfjället torde Dadtjajokka vara vadbar på flera ställen, åtminstone innan dess fallhöjd ökar. Har rört mig i de nedre delarna nära Laisälven och också ca två-tre km nedströms bron vid leden mot Silvervägen. De närmaste kilometrarna nedströms bron hittas nog vad, liksom även troligen en bit ännu längre nedströms.

För att vara på säkra sida skulle jag ända föreslå att du tar dig till Laisstugan och följer leden därifrån. Det verkar som om leden används rätt lite och sommartid torde man inte direkt behöva bekymra sig om trängsel på leden. Tiden som sparas in genom att undvika vad och kärr kan lämpligen användas till turer mot Fierras. Från bron över Dadtjatjokka är det rätt lättvandrad terräng (ställvis sten/ blockfält) upp mot Fierras. N. Fierras (1605 m ö h) bestiges utan problem från den södra sidan.
 
Jo, han som rekommenderade hur vi skulle gå bor i området och går Adolfström - Laisstugan rätt så ofta. Enligt honom så fungerade det inte att vada över Laisälven. När det är högvatten så fungerar inte ens hängbroarna för att vattnet går över. När vi var uppe i juni/juli förra året så var det extremt lite vatten mot det normala för årstiden, men inte ens då skulle jag vilja göra ett vad. Men jag kanske är överdrivet försiktig av mig.
Det är mycket vide/risigt och blött. Sträckan är klassad som svår/medelsvår.

Cirka 1 km väster om Laisstugan finns för övrigt en jättefin Kanjon som man bara inte får missa.
 
Tack för alla svar. Det låter som om det får bli bron vid Laisstugan om jag ska över Laisälven i sommar. Det känns dumt att chansa på att det ska vara lågvatten, även om det är frestande.
 
Kan bidra med lite info om Hurrasjåkken. Jag kom den vägen längs Laisälven i början av juli 2004. Letade också efter det av Grundsten beskrivna vadstället 500-1000 m från jokkens mynning i Laisälven. Men vattenståndet avskräckte mig. Funderade på att simma över vid en liten ö, där vattnet var lugnare, men när jag konstaterat att vattentemperaturen var 8 grader skippade jag denna tanke. Det är möjligt att Hurrasjåkk varit vadbar av en mycket rutinerad vadare, men jag följde den uppströms till renvaktarstugan och bron uppe på kalfjället.

Min slutsats är att Hurrasjåkk inte är en jåkk som man skall räkna med är vadbar.

Jörgen
 
Min egen erfarenhet av Hurasjokk är att den vanligtvis är vadbar ca 1 km från utloppet, men vadarbyxor underlättar ju förstås ;-) Högt vattenstånd kan ju också ställa till med problem i vilken bäck som helst.
 
Sommaren 2003 vandrade vi från Adolfström längs Laisälvens norra sida tills vi vände norrut efter Hurástjåhkkå.

Hurásjåhkå gick att vada 400-500 meter från mynningen i Laisälven. Då såg det ut så här när min kamrat vadade över. Ett lite besvärligt sistakliv, men det gick att snirkla sig över:

cpic459d6f64b09d6.jpg


Själva Laisälven däremot var inget att tänka på att vada vad vi såg.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2007-01-04 kl 22:48]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.