Någon som provat det här då? (Pastavagge)

Pårte är struket (se annat inlägg). Den nya funderingen är den här:

pastavaggeaj3.jpg


De allra flesta beskrivningar utgår från att man vill ta sig in i hjärtat av Sarek via Pastavagge. Om man bara vill runda Ähpar då? Kan man vandra längsmed Pierikjaures östra strand? Och hur tar man sig bäst förbi småsjöarna norr där om? Några svåra vad? Något annat man bör tänka på?

Tacksam för all info. (Salto är start och slutpunkt.)
 
Karolina P; sa:
Några svåra vad? Något annat man bör tänka på?
Tacksam för all info.
Bara svåra vad! Hur skall du komma över Sijddoätno? Jag hittade inget vadställe. Kollade vid kröken där älven delar sig i flera fåror uppströms Guordesluoppal. Kolla på min hemsida, 1987. Det skall finnas ett vadställe vid Vuoinesskajdde, kolla in någon av Grundstens böcker. Annars kan du gå runt hela Ähpar, det gjorde jag.
 
Rungá; sa:
Karolina P; sa:
Några svåra vad? Något annat man bör tänka på?
Tacksam för all info.
Bara svåra vad! Hur skall du komma över Sijddoätno? Jag hittade inget vadställe. Kollade vid kröken där älven delar sig i flera fåror uppströms Guordesluoppal. Kolla på min hemsida, 1987. Det skall finnas ett vadställe vid Vuoinesskajdde, kolla in någon av Grundstens böcker. Annars kan du gå runt hela Ähpar, det gjorde jag.

Sitoätno går ej att vada. Jag har vadat vid Vuoinesskaite några gånger. Vadet görs vid smalaste stället. Vatten till halva låret. Lugnvatten vid södra stranden lite strömt vid norra. Hala stenar och ca 100 meter långt. Vad kan även göras några hundra meter nedströms mitt i forsen. Inte lika djupt men mera strömt. Jag rekommenderar vadet vid lugnvattnet.

/Janne
 
Karolina P; sa:
Pårte är struket (se annat inlägg). Den nya funderingen är den här:

pastavaggeaj3.jpg


De allra flesta beskrivningar utgår från att man vill ta sig in i hjärtat av Sarek via Pastavagge. Om man bara vill runda Ähpar då? Kan man vandra längsmed Pierikjaures östra strand? Och hur tar man sig bäst förbi småsjöarna norr där om? Några svåra vad? Något annat man bör tänka på?

Tacksam för all info. (Salto är start och slutpunkt.)

Jag har vandrat minimalt i Sarek men håller på att läsa mig in på olika turbeskrivninger.

Din näst sista pil går i marker som låter rätt vidriga om man läser både Claes Grundsten, Herr Nygårdhs irrfärder mm.

Pastavagge ska ju vara en snabb och lätt väg men det var just där min Sarekvandring tog slut, ca 6-7 km in vid en glaciärjokk. Bara att vända och lägga ner. Ett par hade väntat i 3 dagar för att se om vattnet skulle sjunka undan. Det som känns lite bittert är att man blir lite "instängd" den vägen och det bästa alternativet är att lägga sig i samevistet och hoppas att Kuhmunen kommer tillbaka med båten.

Lycka till, ses i Sarek!
Peter P.
 
pal2; sa:
Karolina P; sa:
Pårte är struket (se annat inlägg). Den nya funderingen är den här:
De allra flesta beskrivningar utgår från att man vill ta sig in i hjärtat av Sarek via Pastavagge. Om man bara vill runda Ähpar då? Kan man vandra längsmed Pierikjaures östra strand? Och hur tar man sig bäst förbi småsjöarna norr där om? Några svåra vad? Något annat man bör tänka på?
Tacksam för all info. (Salto är start och slutpunkt.)
Jag har vandrat minimalt i Sarek men håller på att läsa mig in på olika turbeskrivninger.

Din näst sista pil går i marker som låter rätt vidriga om man läser både Claes Grundsten, Herr Nygårdhs irrfärder mm.
Lycka till, ses i Sarek!
Peter P.
Alternativet är naturligtvis att gå norr om sjöarna och använda Guhkesvággebron.
Appropå "näst sista pilen" så har jag hör att det är bättre tärräng om man håller sig nära sjön kuortesluopal och gå direkt mot Vuovres inte går bort mot renvaktarstugan (obs! hörsägen, har inte testat själv)

MVH ///Herr Nygårdh
 
Ett annat förslag...

...kan vara att du från Saltoloukta går mot Niendo och sedan över Kukkesvaggebron. Därefter vadar du jokken som finns mellan Lietjijaure och Bierekjaure. Där denna jokk är som bredast är det ganska djupt men mycket lugnt vatten. Sedan kan du vandra på "fel" sida av Bierikjaure och sedan följa Pastavagge till Rinim. Mina erfarenheter av Pastavagge är att dalen är lättvandrad och mycket vacker. Det går mycket folk här!

PS. ovanstående bygger på mina egna erfarenheter ett ganska vattenrikt år
DS.

Vänliga hälsningar
Björn Nilsson
 
cnygardh; sa:
(klipp)
Appropå "näst sista pilen" så har jag hör att det är bättre tärräng om man håller sig nära sjön kuortesluopal och gå direkt mot Vuovres inte går bort mot renvaktarstugan (obs! hörsägen, har inte testat själv)

MVH ///Herr Nygårdh

Sträckningen "näst sista pilen" är ok att gå, varning däremot för att gå norrut och runda slugga på nordsidan och fortsätta nere i dalen mot Pietsaure - där är på sina ställen en storblockig myrmark med vide, det tog oss 1 timme att svära oss fram någon kilometer.

//J
 
Vaden kan vara omöjliga - nå, mycket svåra. Det säkraste vadstället är troligen där vattnet trängs ihop vid Vuoinesskaidde. Jag har varit tvungen att vända där. Som jag ser det har du 2 alternativ.
1) Vandra Bastavagge på södra sidan, fortsätt ut på Bielavallda, runda sjöarna och gå norr om vattensystemet. Gå över bron i Guhkesvagge och vidare enligt dina pilar. Jag har vandrat nästa exakt där dina pilar är placerade. Det blir några km med vide, blöthål och stenblock, men de tar slut. Mitt tgips är att fortsätta fram till Rumok och där rutscha ner mot Pietsaure. Jokken som rinner ut i sjöns östra ände är djup, men mycket lugn. Efter lite letande bryukar man hitta sandbankar till hjälp. Jag hörde att där fanns en bro för något år sedan.
2)Nöj dig med att vandra runt Äpar. Detta massiv innehåller några lätta toppar om du är intresserad av maffig utsikt.

HåkanF
 
Vada Sitoätno

Jag planerar att vada/simma över Sitoätno någonstans norr om Rinim och sen gå tvärs över fjället till Saltoluokta, som slut på en tur från Kebnekaise. Vad jag läst har flera personer vadat Sitoätno. Ska sägas att jag har utrustning och erfarenhet av svåra vad. Exempelvis kommer jag inte att gå över med ryggsäcken på ryggen.
 
Vadade vid Vuojesluobbalas utlopp i somras på de stora stenarna som Grundsten beskriver. Inget lätt vad. Höll på att ge upp innan vi hittade en 4 meter lång bräda som någon lämnat där. Med den som vandringsstav gick det att passera på stenarna. Möjligen finns det lättare vägar än den vi valde. Djupet mellan stenarna gör att en vanlig vandringsstav och än mindre ett par gå-stavar är till föga nytta just där.

En lustig sak på fjällkartan är att det ser ut som om det är sammanhängande land väster om Liehtjitjavrre. Det är det inte, givetvis finns det en fåra för blivande Sitoänno även där... Borde jag begripit innan jag la ett par timmar på att ta mig ut på den tungan genom ett större träsk...
[Ändrat av skrinnare 2007-05-08 kl 21:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Någon som provat det här? (Pårte) Fjällvandring 15
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2
Gustav Cronhamn Någon som varit på Rysy i Polen? Fjällvandring 2
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.