Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info

Förra vintern var jag i Nya Zeeland och gjorde alla 9 Great Walks som landet har samt långfärdscyklade mellan dem. Jag har nyligen laddad upp ett bildspel om 5 bilder från respektive led, sorterat från norr till söder:
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8649

Jag har också klippt ihop några minuter film från varje tur och dessa hittar ni på min hemsida. Observera att sorteringen är i bakvänd datumordning:
http://www.magnushedstrom.com/film-nya-zeeland/

Nya Zeeland Great Walks är 9 stycken turer med uppdelningen 2 vandringar och 1 paddling på Nordön, 5 vandringar på Sydön samt 1 vandring på Stewart Island söder om Sydön. Gemensamt för dessa leder är att de är dragna i landets vackraste natur, de är mycket populära och lätta då standarden på lederna, stugorna och campingarna är bästa tänkbara. Det behövs inget tillstånd för att gå sträckorna men man måste förboka boende, ibland flera månader i förväg. Samt för vissa turer också transport till och från lederna vilket gör några av dem till en kostsam historia. Bästa årstid är nyzeeländsk sommar oktober - april men flera av turerna fungerar året runt.

Kort sammanfattning av respektive led:

Lake Waikaremoana Track i Te Urewera National Park på östra Nordön är 46 km och tar normalt 3-4 dagar. Leden gör ett halvt varv runt Lake Waikaremoana. Höjdpunkten är utan tvekan kamvandringen längs Panekire Range på sjöns södra sida. Vyerna över sjön samt skogen där är magiskt vackert. Planera gärna två nätter i Panekire Hut för att öka chanserna att se vyerna över landskapet i klart väder.

Tongariro Northern Circuit i Tongariro National Park mitt på Nordön är 43 km och tar normalt 3-4 dagar. Leden rundar den 2291 meter höga och konformade vulkanen Mount Ngauruhoe. Terrängen är öppet gruslandskap med vulkaner, sjöar och lavafält. Den mest spektakulära delen av leden är området kring Emerald Lakes. För att öka chanserna att se det i bra väder stanna gärna två nätter i Oturere Hut/Camping. Observera att Emerald Lakes passeras också av Nya Zeelands mest populära 1-dagarsvandring, Tongariro Alpine Crossing, där 70.000 folk per år går från Mangatepopo till Ketetahi vilket är i syd-nordlig riktning.

Whanganui River Journey är en 145 km lång paddling på Whanganui River mellan Taumarunui och Pipiriki centralt på Nordön. Sträckan tar normalt 5 dagar men jag rekommenderar 9. Allt hänger på hur mycket tid man vill spendera i kanoten vs campingarna/stugorna som nästan alla har fina badmöjligheter. Paddlingen är nedströms och vattenmängden i floden avgör farten. Man passerar totalt 249 forsar och några av dem är lite bökiga att ta sig förbi utan att kantra. Floden följer en lång canyon och naturen runt omkring är kullar med vacker skog. Jag har minimalt med erfarenhet av floder och tyckte att den här aktiviteten var jättekul.

Abel Tasman Coast Track i Abel Tasman National Park på norra Sydön är 54 km och tar normalt 4-5 dagar. Det är ett av Nya Zeelands mest populära vandringsområden med 30.000 besökare per år men de flesta går inte hela sträckan utan gör kortare turer på ledens södra del. Vandringen är flack och följer kusten förbi många vikar med fantastiska stränder och passerar mellan dem korta skogspartier. Området har Nya Zeelands bästa väder och man kan egentligen spendera hur mycket tid som helst här. Det finns 4 stugor och 18 olika campingar att bo vid så det går att stanna flera veckor om man vill det. Om tid finns planera gärna för minst en veckas vandring.

Heaphy Track i Kahurangi National Park i Sydöns nordvästra hörn är 78 km och tar normalt 5 dagar. Det är den längsta av alla Great Walks. Ledens styrka ligger i den fantastiska variationen. Innehållet är en kuststräcka, en bit längs Heaphy River, olika typer av skog samt en alpin del. Det är 46 mil bilvägen mellan start och mål vilket kan ge dyra och tidskrävande transporter. Jag lyckades dock lifta en hel del vilket gick överraskande smidigt. Lägg gärna till någon extra natt i området kring Gouland Downs ifall vädret skulle strula.

Routeburn Track i nationalparkerna Mt Aspiring och Fiordland på sydvästra Sydön är 32 km och tar normalt 3 dagar. Varje meter av leden är sagolikt vacker. Dag 1 och 3 går i fantastisk regnskog medan dag 2 är en alpin sträcka över passet Harris Saddle samt en lång vandring på skrå högt ovan Hollyford Valley. Utöver dessa guldkorn passerar leden några vackra sjöar och innehåller ett imponerande sidospår upp till toppen Key Summit. Taktiken här är att pricka in klockrent väder dag 2. Det gör man enklast genom att bo två nätter i antingen Routeburn Flats/Falls eller vid Lake Mackenzie och göra sträckan som en dagsutflykt beroende på väder. Eller så gör man som jag går leden tur och retur vilket är lätt gjort då den är kort. Det underlättar också transporterna det är 30 mil mellan start och mål bilvägen.

Milford Track i Fiordland National Park på sydvästra Sydön är 54 km och tar 4 dagar. Det är landets kändaste vandringsled då den klassats som den finaste vandringen i världen på många listor. Jag håller den också som det bästa Nya Zeeland har det är magiskt redan från start. Regnskogen är svindlande vacker, Mackinnon Pass med vyer in i flera glaciärdalar är en vidunderlig passage och det finns flera imponerande vattenfall. Man går leden från söder till norr enligt ett fastställt schema på 4 dagar och 3 nätters boende i stuga. Camping är inte tillåtet. Det gör det till en dyr affär i synnerhet som man också måste åka båt till och från leden. Om man har missat att boka boende har det tidigare gått att komma över återbudsplatser. Kolla i så fall med DOC-kontoret i Te Anau. Och se till att stanna en eller två dagar i turistmagneten Milford Sound där båten anländer efter målgången.

Kepler Track i Fiordland National Park på sydvästra Sydön är 60 km och tar normalt 4 dagar. Leden byggdes 1988 för att avlasta Milford och Routeburn och man kan lugnt säga att de fick till det ganska bra. Leden gör en loop i bergsområdet väster om Te Anau. Vyerna från Luxmore Hut är enastående och den alpina kamvandringen väster om Mt Luxmore sällsamt trevlig. Skogspartierna är också bra samt att man passerar två stora vackra sjöar. Om man har otur med vädret vid Mt Luxmore så går det att springa upp dit efter vandringen på en dagstur från Te Anau. Smidigast är att börja gå i Te Anau sträckan till och från ledstarten är absolut sevärd.

Rakiura Track på Stewart Island söder om Sydön är 32 km och tar normalt 3 dagar. Om man förlänger leden lite så utgår den från Oban, följer kusten längs Foveaux Strait, korsar ön genom mysig urskog till Paterson Inlet och går parallellt med inloppet tillbaka till Oban. Längs vägen passerar man flera trevliga vikar och stränder med bra badmöjligheter om man inte är alltför frusen av sig. Fin vandring men ändå den Great Walk jag skulla hoppa över och istället välja den betydligt intressantare och tuffare North West Circuit, som tar ungefär 12 dagar, också på Stewart Island.

Mer information om Nya Zeeland Great Walks finns här:
http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/things-to-do/walking-and-tramping/great-walks/

Tycker man att dessa Great Walks är för populära/dyra/lätta så kolla upp någon av dessa mumsbitar:

- Dusky Track 84 km (Fiordland NP).
- Hollyford Track 56 km + Pyke - Big Bay Route 60 km (Fiordland NP).
- Tuatapere Hump Ridge Track 53km + South Coast Track 61 km (Fiordland NP).
- George Sound Route 18 km/3-4 dgr med packraft (Fiordland NP).
- Rees-Dart Track 80 km (Mt Aspiring NP).
- Gillespie Pass Circuit 58 km (Mt Aspiring NP).
- Greenstone & Caples Tracks 61 km + kombinera med Routeburn (Mt Aspiring NP).
- Motatapu Track 34 km (Lake Wanaka - Arrowtown).
- Copland Track + Upper Copland Valley Track 5-6 dagar (Westland Tai Poutini NP).
- North West Circuit Track 125 km/12 days (Stewart Island).
- Queen Charlotte Track 71km (Marlborough).

//Magnus H.
 

Bilagor

  • nz great walks map.jpg
    nz great walks map.jpg
    76.1 KB · Visningar: 763
Hej Magnus
Jag undrar hur länge du var i NZ för att göra alla Great Walks och allt annat? Själv var jag 3 veckor i mars förra året och hann "bara" med Milford, Abel Tasman och Tongarino crossing. Önskade att jag skulle ha haft mer tid för att vandra åtminstone Kepler och Rotheborn. Ska titta på dina bilder, alltid kul och kanske känna igen något...
Milford är poppis dock upplevde jag inte att det var så mycket folk på grund av regleringen. Däremot gjorde de sandflys vandringen bitvis till ett helvete.
Detsamma med Abel Tasman, periodvis var vi rätt ensamma på vissa avsnitt. Särskild vid sista dagsetappen var det rätt tomt på folk. De flesta tar båtskjuts och gå max en dagsetapp.
Mvh Veni
 
Jag undrar hur länge du var i NZ för att göra alla Great Walks och allt annat?Mvh Veni

Hej Veni.

Jag var där i knappt 6 månader men så cyklade jag nästan 500 mil också. Det var dock inte speciellt stressigt förutom mot slutet när Heaphy Track oväntat stängde i 10 dagar på grund av en storm och jag hamnade aningen tokigt i schemat.

Om du hann med 3 leder på 3 veckor så har du jobbat på bra. Synd att du missade Routeburn den är väldigt trevlig. Håller med Milford är inga problem med folk jag tror de släpper ut max 90 personer per dag och av dessa så går 50 med guider och har ett helt annat stugupplägg så dem ser man normalt bara sista dagen. Vi hade inte så stora problem med sandflies men så gick jag i långbyxor. Men visst vid några ställen gick det inte ens att stanna och fika. Det var helt okej i Abel Tasman också det är mest folk i söder där folk gör dagsturer.

Du får sikta på att åka dit igen en vacker dag. Jag känner att jag behöver två resor ytterligare a 6 månader var för att täcka det jag vill göra :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.