Nya Zeeland, väldigt kommersiellt?

Har planer på en vinter (sommar där = högsäsong) med vandring och jobb i Nya Zeeland och är nu lite nyfiken på hur vandringarna där egentligen ser ut. Är det mesta uppstyrt med stugor och ofta grusade stigar? Finns möjlighet till vildare vandringar där man får tälta själv och inte se en människa på flera dagar?
 
Hej!
Jag var i Nya Zeeland under slutet av förra året, och början på detta. Jag var iofs där för att cykla, så har själv inte gjort några vandringar, men har träffat på en del folk som har vandrat mycket. De sa väl att de såkallade great walks är ganska kommersiella (om jag inte minns fel så finns det en väntetid på ca 1 år till the milford sounds track!).
Men det ska även finnas en hel del fin vandring på leder som är mindre befolkade, vissa sär det finns obemannade hytter, men även dem där man kan tälta. Kolla på http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/things-to-do/walking-and-tramping/. Sen så finns det även "the rainbow road" och "the molesworth track" som jag cyklade över, men kan tänka mig att det är väldigt fint o vandra där också!

Hoppas detta hjälper dig lite!

Hälsningar Jens.
 
Har själv aldrig varit på NZ, men kan tipsa om att många bloggar från Te Araroavandrare innehåller goda beskrivningar av områdena och lederna de går på. Det är intressant läsning även för de som inte vill gå 300 mil.

Bifogar mitt favoritcitat från en ny zeeländsk vandringsblogg (som antagligen inte är representativt för alla leder).
ImageUploadedByTapatalk1440530675.248167.jpg
 
Har planer på en vinter (sommar där = högsäsong) med vandring och jobb i Nya Zeeland och är nu lite nyfiken på hur vandringarna där egentligen ser ut. Är det mesta uppstyrt med stugor och ofta grusade stigar? Finns möjlighet till vildare vandringar där man får tälta själv och inte se en människa på flera dagar?

Jag skrev om Nya Zeelands Great Walks i den här tråden för inte så länge sedan...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80745

Vill du undvika folk är det inte rätt leder att gå. Men det finns andra varianter utan grusade stigar och folk. Den långa leden på Stewart Island t.ex. Naturen på NZ ser ju inte ut som i svenska fjällen så att bara knalla omkring funkar oftast inte då växtligheten är alldeles för tät. Kolla länken till doc där finns varenda led de har beskriven.
 
Det finns ett väldigt väl utbyggt nätverk av stugor som man kan bo i för en billig peng. Great walks är bara en bråkdel av alla de leder som finns så vilda vandringar och tältning är inte svårt att hitta! Precis som det tidigare länkade blogginlägget antyder så kan underlaget och lutningen vara riktigt utmanande men det tycker jag snarare bidrar till njutningen :)

Enligt min erfarenhet är det mer bush och lera på nordön och mer berg och vyer på sydön. Stewart Island ska vara lera galore..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.