Nya Zeeland 25/2

Hej!
Jag åker till NZ om 3 veckor och undrar om någon har lite tips på vandringar framförallt på sydön. Hade tänkt ta med tält, men vad jag förstår finns det stugor utmed lederna?
Tar dock tacksamt emot tips om hela NZ..!

Åker till Christchurch och funderar på att hyra eller köpa en bil för att ta mig runt - tips om detta , någon..?? Finns det bilannonser på nätet, eller bara på hostels?

Tack

Björne :)
 
Underbart land att vandra i , hela Nya zeeland är som gjort för trekking, landet har mycket fina vandrings leder och många av dom har "huts", övernattnings stugor som är enkla men ofta väl skötta av personal som jobbar för Department of conservation/ Te Papa Atawhai , kan rekomendera Kepler track där man startar vid Te Anau på sydön den är 7 mil och man gör den på 4 dagar. Denna vandringsled var en av det bästa minnen jag fick med mig från mina 5 veckor i Nya zeeland, jag hade inget tält och jag klarade mig utmärkt men det är förstås bra att ha ett om man ska till NZ, tält tar mycket plats så jag valde vandringsleder med "huts".
Du kan köpa Lonely planets bok Tramping in New Zealand där finns de mesta om trekking, kartor och tips i NZ.

Vidare kan jag rekomendera charlies backpackers i Cristchurch ,trevligt ställe. Vad gäller bil kan du göra en kanonaffär på bil i Auckland där desperata backpackers säljer sin bil för ingenting! annars så finns det otaliga annonser på hostels runt om i NZ.

Du kommer inte att ångra att du köpte en biljett till Nya zeeland

PS GLÖM INTE KAMERAN
 
Nya Zeeland

speedbird; sa:
Hej!
Jag åker till NZ om 3 veckor och undrar om någon har lite tips på vandringar framförallt på sydön. Hade tänkt ta med tält, men vad jag förstår finns det stugor utmed lederna?
Tar dock tacksamt emot tips om hela NZ..!

Åker till Christchurch och funderar på att hyra eller köpa en bil för att ta mig runt - tips om detta , någon..?? Finns det bilannonser på nätet, eller bara på hostels?

Tjena,

Nya Zeeland, ett utmärkt val! Kolla in vad jag (och andra) skrev om vandring och bilköp i detta forum för några månader sedan:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21879

När det gäller bilannonser på nätet så kan du testa de här två sajterna:
http://www.trademe.co.nz/
http://www.trade-exchange.co.nz/
Jag skulle inte rekommendera att du köper "på distans" men det kan kanske ge dig en uppfattning om prisnivåer och utbud. Slutet av februari är en bra tid att köpa bil av andra backpackers eftersom sommaren är på väg att ta slut så många fler säljer än köper.

Hör av dig om du har fler frågor.
 
re:

Ska själv till NZ 23/2, kommer stanna i 8 veckor. Har en lägenhet i Dunedin, 30 mil söder om Christchurch. Kommer resa runt och trekka, klättra. Hoppas det är någorludna varmt nu. Om du vill ha nått annat tips än vad det gäller biluthyrning på södra halvön är det bara att fråga. Har tidigare varit runt på några ställen osv. och har ganska bra koll.

MVh,
Carl
 
re:

Vad det gäller stugor finns det väldigt många i NZ. Speciellt kring de största vandringslederna som kallas the Great Walks. Bästa stället att kolla in leder är på Department of Conservation, doc.govt.nz. Stugorna är strategiskt utplacerade så att det är en dagmarch emellan. Finns olika svårighetsgrader av tracks. Det kostar en mindre avgift att sova, beroende på vilken track man går och när på året. jag har betalt ca 50-100 kr per natt. Ofta finns det även utmärkta områden som är till för tältning längs lederna, då DOC helst vill att man tältar där, då det finns dass vid dessa områden. Hade ibland med mig tält, slutade dock alltid med att jag sov i HUTT, då det snöade när jag var där sist. Hutterna är väldigt trevliga, jag föredrog dock att bo i dessa när de nästintill var tomma. Ibland sov vi ensamma i stugor som 60 personer kunde bo under lågsäsong.

Ska man ge sig ut i den riktiga, riktiga vildmarken. DVS om man är hardcore och inte vill gå längst de utmärkta lederna, som har lite utav en tysk-turistkänsla, speciellt de lättaste som man inte kan gå vilse längst ens om man försöker. Då är tält ett måste.

Tycker inte att man helt ska lita på DOC:s råd, då de är lite fåniga. De stänger leder, bara det finns lite snö, väldigt lite snö. Så påstår det att det är höftdjup snö och omöjligt att gå längst leden, samt livfarligt. En gång gick jag länst en stäng led, som skulle ha hundratals fällda träd en vecka efter det stora jordskalvet förra året. Det fanns totalt 5 träd som låg över stigen på en sträcka av 60 kilometer. Dessa var dessutom lätta att forcera. Lokalbefolkningen påstod dessutom att dessa falligt i en storm tidigare på året och inte av jordskalvet.

Mvh,
Carl
 
Tips

Bil:
Jag hyrde av a2brentals före jul (NZ$30 per dag när vi hyrde i 18 dagar), de heter även cars4u eller nått.

Överläggande strategi:
Nya Zealand är mycket varierat. Lägg hellre korta turer på en eller två dagar på varje plats snarare än att försöka göra veckoturer på ett fåtal platser. Även om de tar lång tid att köra (hastighetsbegränsningen på 100 km/h känns allt för ofta som en fysikalisk begränsning snarare än nått annat, hur ofta ser man "Varning för krokig väg - Next 124 km")
Största vinsten med att ha tält är att man kan bo billigt på kampingar när man inte är i parker.

Synd att ni inte hinner till nordön vulkanerna är koola.

Tips på vandringar på sydön:

Det finns ett antal "Great New Zealand walks" som innebär att stugorna på vägen har gaskök och värme! Detta leder till mycket enkel vandring (då man varken behöver kök eller tält). Men det är inte precis folktomt.

Abel Tasman NP är ökänd som enkel och tyskfylld, men jag måste ändå erkänna att jag uppskattade den nå det grövsta (fast i nybörjarkajak...).

I närheten av Abel Tasman ligger Kaihurangi och Nelson Lakes NP, båda erbjuder nog möjlighet till mindre turistbelamrad vandring.

Ta en sväng genom Arthurs pass och stanna vid Castle hill och Cave stream, mycket sevärda platser även om det inte blir några hajker precis. Dessa är definitivt mer värda besök än de i mina ögon rejält överskattade Fox och Franz Joseph glacier.

Runt Queenstown finns det förstås mycket. Routebourne och Milford sound är de hårdast trafikerade. Det finns nån på K nere i Fiordland NP som jag gärna hade gjord, alla dessa är Great NZ walks (Milford sound är nån form av deluxevariant som man måste boka långt i förväg).

Dart Rees är inte klassad som great walk men är ändå extremt vältrafikerad (största "stugan" ett komplex med 32 bäddar). Klart njutbar.

Bildsida: http://user.it.uu.se/~jaj/NZ
 
Re: re:

DOC är en förträfflig organisation. Men, man ska alltid prata med det kontor som ligger närmast den vandring man tänkt göra. De tenderar att överdriva lite om farorna till att börja med. Men när de förstått att man inte är helt grön så är tipsen man får väldigt användbara. De stöter säkerligen på en del väldigt oerfarna vandrare och föredrar väl som regel att varna framför att tipsa.
Min erfarenhet är att vandring i NZ är mer kuperat och klättrigt än i Sverige.
Vad gäller fallna träd så finns i NZ ett fenomen som kallas trädlavin vilket innebär att en del av en skogsbeklädd bergssida rasar ner i dalen. Det kan handla om hudratals stora träd på samma plats. Har själv sett resterna av detta vid ett flertal vandringar och hade inte DOC-arbetarna varit framme och rensat och sågat så skulle dessa passager tagit mycket lång tid med stor risk för skador.
Vidare så går det inte alltid att gå runt ett problem då det skulle kräva antingen machete eller klätterutrustning.
Men, med detta sagt, ska man inte dra sig för att vandra. Det gäller bara att höra sig för om eventuella problem och vara förberedd på att de kan inträffa. Vidare, finns det s k Great Walks och andra välordnade vandringar där du sannolikt inte kommer se skymten av något problematiskt.
Jag gjorde en eller två Great walks och valde därefter att inte göra några fler sådana pga att terrängen var tråkigt lätt. Vyerna var fina och visserligen kan det vara en del höjdmeter att både gå upp och ner. Men, eftersom stigen var så platt och välpreparerad så blev det tråkigt otekniskt att gå. En del uppskattar det, inte jag.
Vandring i NZ består till stor del av konsten att korsa vatten. Ska du göra några av de mindre frekventerade vandringarna bör du vara beredd på att gå med blöta kängor och göra en del vad. Ett goretex- överdrag eller en tillräckligt stor sopsäck att sova i kan vara ett bra alternativ till tält om du behöver vänta ut en för strid vattenövergång.

/Daniel
 
Om du har tänkt att göra någon eller några av "the great walks" är det dags att ta kontakt med DOC nu. Det blir snabbt fullbokat i stugorna och många kommer inte iväg på de vandringar som de har tänkt sig bara för att dom inte bokade i tid.
Millford track, som är den populäraste, brukar vara fullbokad ungefär ett halvår framåt...
Förutom vandringarna måste jag rekomendera paddling i Abel Tasman, att paddla bland delfiner och sälar som befinner sig på en armlängds avstånd är helt oslagbart.
Köpa bil kan rekomenderas om du stannar längre än 4-5 veckor, om du är kortare tid tycker jag att det är bättre att hyra. Det finns mängder av biluthyrningsfirmor och många har riktigt bra priser och du slipper besväret att sälja bilen vilket tar ett par dagar.
 
skier; sa:
Om du har tänkt att göra någon eller några av "the great walks" är det dags att ta kontakt med DOC nu. Det blir snabbt fullbokat i stugorna och många kommer inte iväg på de vandringar som de har tänkt sig bara för att dom inte bokade i tid.
Millford track, som är den populäraste, brukar vara fullbokad ungefär ett halvår framåt...

Detta gäller inte alla great walks. Ännu så länge är det bara Milford, Kepler, Abel Tasman och Routeburn som måste bokas, på de övriga är det bara att dyka upp (med biljett). Bokning, där det behövs, kan göras på DOCs webbsida, http://www.doc.govt.nz/

Tyvärr verkar det bli så att fler och fler leder måste bokas. Kepler, Routeburn och Abel Tasman behövde inte bokas för bara ett par år sedan.

Som flera redan har sagt så håller jag med om att många av great walks är rätt tråkiga. De går genom fint landskap men vildmarkskänslan vill inte riktigt infinna sig då man går på en rullstolsanpassad led hela dagen. Försök hitta andra leder som inte är så turistiska istället. Det kan vara lite svårt att få DOC att berätta om dem, man måste lirka lite för att få information. Köp topografiska kartor istället för de små brochyrer som DOC ger ut, på så sätt kan du själv leta upp leder som knappast används alls. Vid flera tillfällen har jag varit i stugor som ingen besökt på många månader.

Ett tips om du ska bo en del i stugor är att köpa ett årspass. Det kostar bara $65 ($45 om du är medlem i en vandringsklubb) för obegränsat boende i alla stugor utanför great walks, det finns över 1000 stycken att välja på.
 
Håller med kripe om val av vandringar.
Det är också alltid svårt att planera innan man är på plats, om man inte varit där förut, eftersom man inte riktigt vet vad som finns att välja på. Har man hyffsat med tid på sig kan ett bra sätt att gå till väga på vara att läsa vilka olika huvudområden det finns för vandring. På sydön typ: Fiordland (fjordar), Mt Aspiring national park (alpint med fina dalar), Nelson lakes (har jag ej varit), Arthurs pass (alpint), Marlborough sounds (intrikat kust), Abel Tasman mm. Om du har ett humm om vad de olika ställena erbjuder för typ av vandring kan du istället för att planera specifika vandringar planera vilka ställen du vill besöka och en ungefärlig längd på varje ställe. Vid ankomst till huvudorten i varje område kan du tala med DOC-kontoret och läsa deras mycket utförliga broschyrer som täcker in betydligt fler vandringar än vad som de flesta hört talas om. Därefter kan du välja det som verkar bäst för dig. Givetvis bör du vara flexibel i tidsplaneringen men en ungefärlig plan kan nog ändå vara bra.

/Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.