Nya Zeeland i December-Januari

Dax för ny planering av resa.
Resan är bokad 25/12-20/1.

Kommer till: Christchurch
Åker från: Auckland

Någon som har idéer på vandringsleder och annat sevärt i detta land, vad skall man se på sydön innan man åker över. Samt, hur är prisbild? Camping, funkar det? Ja allt egentligen....

Alla tips och aktiviteter är glatt välkomna..

Fredric
http://www.strapatz.com

PS. Även boende till vettig slant i Singapore är välkommen information. DS.
 
jag avundas dig enormt.
ska väl själv försöka pallra mig dit nån gån i
framtiden.

men men, tillbaks till ämnet.

Har du kollat in?:
http://www.newzealand.com/
finns massa tips där också.

om man vill betala så finns det ju bla
böcker från "lonelyplanet":

"New Zealand"
"Tramping in New Zealand"
"Diving & Snorkeling New Zealand"
mfl

finns även svenska guide böcker.
tex "willma guides"

gå in på http://www.bokfynd.nu
om du vill ha bästa priserna.

har tyvärr ingen av dessa själv så jag vet inte
hur bra de är.
 
Nya Zeeland

fredric@strapatz.com; sa:
Dax för ny planering av resa.
Resan är bokad 25/12-20/1.

Kommer till: Christchurch
Åker från: Auckland

Någon som har idéer på vandringsleder och annat sevärt i detta land, vad skall man se på sydön innan man åker över. Samt, hur är prisbild? Camping, funkar det? Ja allt egentligen....

Vandringsleder: Finns hur mycket som helst! Några av mina favoriter i klassen hyfsat välordnat men inte rullstolsanpassat (tänk kungsleden):
Rees-Dart (Queenstown)
Kepler (*, Te Anau)
Rakiora (*, Stewart Island)
Round-the-mountain (Mt Egmont, New Plymouth)
Waikaremoana Circuit (* Te Urewera)
Tongariro Northern Circuit (* Whakapapa)

Alla dessa har stugor man kan bo i så man slipper bära på tält, men det går bra att tälta också om man vill det. En natt i stuga på de s.k. "great walks" (markerade med * ovan) kostar $15-20, tältning ungefär hälften av det tror jag. Övriga stugor kostar $5-10/natt, eller $65/år, tält gratis. I de dyrare stugorna finns gasolkök, alla stugor har vatten.

Mera avancerat, men superb vandring, är Douglas Range i Kahurangi National Park nära Nelson. Tält och goda navigeringskunskaper krävs.

Jag har också vandrat en hel del i Tararuas (norr om Wellington) och det finns hur mycket som helst att göra där, hör av dig om du vill ha tips. Stugor finns längs de flesta leder.

Transport kan vara ett problem om man vill till de mindre besökta delarna av landet. Om din ekonomi tillåter, hyr eller köp en bil. Januari är en bra tid att sälja bil i Auckland så det borde inte ta så lång tid att sälja den om du köper en.

PS. Även boende till vettig slant i Singapore är välkommen information. DS.

The Inncrowd. Men boka i förväg, det är rätt litet.
http://www.the-inncrowd.com/
 
Re: Nya Zeeland

kripe; sa:
fredric@strapatz.com; sa:
Dax för ny planering av resa.
Resan är bokad 25/12-20/1.

Kommer till: Christchurch
Åker från: Auckland

Någon som har idéer på vandringsleder och annat sevärt i detta land, vad skall man se på sydön innan man åker över. Samt, hur är prisbild? Camping, funkar det? Ja allt egentligen....

Vandringsleder: Finns hur mycket som helst! Några av mina favoriter i klassen hyfsat välordnat men inte rullstolsanpassat (tänk kungsleden):
Rees-Dart (Queenstown)
Kepler (*, Te Anau)
Rakiora (*, Stewart Island)
Round-the-mountain (Mt Egmont, New Plymouth)
Waikaremoana Circuit (* Te Urewera)
Tongariro Northern Circuit (* Whakapapa)

Alla dessa har stugor man kan bo i så man slipper bära på tält, men det går bra att tälta också om man vill det. En natt i stuga på de s.k. "great walks" (markerade med * ovan) kostar $15-20, tältning ungefär hälften av det tror jag. Övriga stugor kostar $5-10/natt, eller $65/år, tält gratis. I de dyrare stugorna finns gasolkök, alla stugor har vatten.

Går vattnet att dricka som man får ur kranen?

Mera avancerat, men superb vandring, är Douglas Range i Kahurangi National Park nära Nelson. Tält och goda navigeringskunskaper krävs. [/QUOTE]

Är det mycket stigning? Max stigning jag provat på daxetapp är ca 1000m, men det var ju hur enkelt som helst, iofs hyffsade leder...

Jag har också vandrat en hel del i Tararuas (norr om Wellington) och det finns hur mycket som helst att göra där, hör av dig om du vill ha tips. Stugor finns längs de flesta leder.

Transport kan vara ett problem om man vill till de mindre besökta delarna av landet. Om din ekonomi tillåter, hyr eller köp en bil. Januari är en bra tid att sälja bil i Auckland så det borde inte ta så lång tid att sälja den om du köper en. [/QUOTE]

Bil är hyffsat billigt att köpa? Behöver man gröna körkort? Får man köpa? oso vidare?

PS. Även boende till vettig slant i Singapore är välkommen information. DS.

The Inncrowd. Men boka i förväg, det är rätt litet.
http://www.the-inncrowd.com/
[/QUOTE]

Behövs boende bokas i förhand i Singapore tror du? Det är inte som Bangkok? Vi kommer ner på morgonen. ?

F

Förresten, hur är klimatet vid denna årstid på de olika öarna? Skall vara rätt spritt va?
 
Re: Nya Zeeland

Går vattnet att dricka som man får ur kranen?

Vattnet i stugorna är oftast regnvatten från stugans tak som leds ner i en plasttank, det är så gott som alltid drickbart. För det mesta kan man även dricka vattnet i bäckarna men det förekommer giardia, speciellt vid leder med mycket utlänningar (som typiskt för med sig parasiten från Asien). För att vara på den säkra sidan bör man koka eller använda jod (klor dödar inte giardia) men jag brukar chansa.

Mera avancerat, men superb vandring, är Douglas Range i Kahurangi National Park nära Nelson. Tält och goda navigeringskunskaper krävs.

Är det mycket stigning? Max stigning jag provat på daxetapp är ca 1000m, men det var ju hur enkelt som helst, iofs hyffsade leder...

Generellt så spenderar man rätt mycket tid i uppförs- eller nedförsbackar, 1000m får nog ses som rätt normalt även om både mer och mindre naturligtvis förekommer. Just Kahurangi är inte så särskilt högt så det är inte det som gör vandringen avancerad, mera att man måste kunna hitta vägen själv för det finns inte alltid en stig att följa eller broar eller spänger att korsa. En hel del "bush bashing" med andra ord.

Bil är hyffsat billigt att köpa? Behöver man gröna körkort? Får man köpa? oso vidare?

Grönt körkort? Vad är det? Nya Zeeländska körkort är gröna men det är väl inte det du menar? Hur som helst så går det bra att köra på ett svenskt körkort i upp till ett år, det enda är att försäkring är mycket dyrare om man inte har nya zeeländskt körkort men det är inte obligatoriskt, inte ens 3:e-part.

Köpa bil får vem som helst göra. Beg. japanska bilar från slutet av 80-talet eller början av 90-talet är rätt billiga, räkna med $500-$2000 ($1=4.75 SEK) beroende på skick. Auckland är det absolut bästa stället att sälja och köpa bilar i den klassen men Christchurch borde vara OK det med. Kolla anslagstavlor på vandrarhem och går till bilmarknader ("Car fair") som ordnas på helgerna.

The Inncrowd. Men boka i förväg, det är rätt litet.
http://www.the-inncrowd.com/

Behövs boende bokas i förhand i Singapore tror du? Det är inte som Bangkok? Vi kommer ner på morgonen. ?

Just Inncrowd bör bokas, i övrigt kan du säkert hitta något någonstans.

Förresten, hur är klimatet vid denna årstid på de olika öarna? Skall vara rätt spritt va?

Ungefär som svensk sommar, d.v.s. det kan vara 12 grader och regn och det kan vara 30 grader och solsken, svårt att veta. Ingen jätteskillnad mellan öarna, några grader kallare på Sydön, lite regnigare på Sydöns västkust.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samira.nygard Bussa och tälta i Nya zeeland Trekking 10
Robox Mastercard Nya Zeeland? Trekking 3
Simme3000 Nya Zeeland, väldigt kommersiellt? Trekking 4
Robox Te Araroa - Nya Zeeland Trekking 3
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
MonicaKa Milford Track, Nya Zeeland Trekking 4
victorborgvall Vattenrening Nya Zeeland, Australien Trekking 0
Everlasting Nya Zeeland för de något erfarna Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
Helena B STA TRAVEL - Nya Zeeland Trekking 0
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
acrobat Nya Zeeland tips? Trekking 15
speedbird Nya Zeeland 25/2 Trekking 9
capman ormfritt på Nya Zeeland? Trekking 2
lillskinn Träningstips inför vandring i Nya Zeeland! Trekking 2
sofiam Nya Zeeland i April? Trekking 0
MattiasEriksson Kartor över Nya Zeeland Trekking 2
dangermouse Nya Zeeland under "fel" säsong Trekking 1
Anders.Appelqvist Köpa bil i Nya Zeeland Trekking 1
reflex Vandring i Nya Zeeland Trekking 9
pjurka Nya Zeeland? Trekking 2
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
lopan Vandring i Europa i december? Trekking 3
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
mardh Norra Indien Januari 2010 Trekking 4
Camilla72 Resesällskap: vandra i Skotland i januari. Trekking 0
PJE Marocko i januari Trekking 0
isaflisa La Reunion januari? Trekking 5
gnurkan Nepal i januari? Trekking 1
ConnyK Väder/sikt Nepal Januari-April Trekking 2
rasja Nepal under januari Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.