Nya Zeeland tips?

Hej,

Jag ska till NZ i januari och skulle vilja ta mig an någon längre vandring ffa är jag intresserad av sydön. Har läst lite här i forumet och fåt mycket värdefull info. Undrar dock om någon har något tips på vandringar utanför leder, lite mer "Sarek likt" än de flesta ställen jag läst om på NZ. Jag har stor fjällvana men ingen klätter eller glaciär vana.

Jag har även försökt hitta något som liknar Cleas Grundströmms böcker om svenska fjällen utan framgång. Har bara stött på Lonely Planets vandrings bok och den är lite ytlig, några tips?

Om jag inte får några nya uppslag är jag inne på att gå Dusky track i Fjordland NP. Någon som got denna och har info. Funkar det bra att tälta utmed leden?

Martin
 
Tramping in NZ

var det den du menade när du nämnde LP vandringsbok?

Jag knallade själv inte dusky track, men var riktigt sugen på att köra den. Det som tar emot är att den börjar och slutar ute i en av fjordlands största sjöar. 84 km lång och avancerad. Tälta är det bara att göra, men det är inte särskilt tillåtet, och stugorna (huts) är riktigt mysiga och du träffar intressant folk i dem så jag rekommenderar dig att sova i dem. Mycket sandflies finns det så skaffa nåt BRA mot dem.
Gick själv och sprang en hel del routes på NZ när jag var där 99-00.
Hör av dig om du vill veta nåt mer specifikt så kollar jag mina anteckningar och hör med mina vänner därborta.
 
acrobat; sa:
Jag ska till NZ i januari och skulle vilja ta mig an någon längre vandring ffa är jag intresserad av sydön. Har läst lite här i forumet och fåt mycket värdefull info. Undrar dock om någon har något tips på vandringar utanför leder, lite mer "Sarek likt" än de flesta ställen jag läst om på NZ. Jag har stor fjällvana men ingen klätter eller glaciär vana.

Om du med "Sarek-likt" menar att det är lite utvecklat, inga egentliga leder, stugor eller broar, så ska du leta efter "Wilderness areas". Där får man klara sig på egen hand. De har också en buffertzon på en eller ett par dagsmarcher av "vanlig" nationalpark runt dem. Man får inte flyga över dem heller så du måste verkligen klara dig själv. Exempel på sådana är Tasman Wilderness Area i Kahurangi nationalpark och Olivine Wilderness Area längre söderut.

Jag skulle inte rekommendera att du ger dig ut i en av dessa som första trip i NZ men efter att du först gått några enklare turer kanske?

Jag har även försökt hitta något som liknar Cleas Grundströmms böcker om svenska fjällen utan framgång. Har bara stött på Lonely Planets vandrings bok och den är lite ytlig, några tips?

Den ultimata guideboken för vandrare i södra NZ är "Moir's Guide" i två delar, "South" och "North". De täcker inte som namnet kan ge sken av nordön och sydön utan södra och norra delen av ett område som sträcker sig från Fjordland i söder till Landsborough i norr. Beställ från t.ex.
Federated Mountain Clubs: http://www.fmc.org.nz/book_and_map_sales.html
New Zealand Alpine Club:
http://www.alpineclub.org.nz/publications/tramping_guides.htm

Om jag inte får några nya uppslag är jag inne på att gå Dusky track i Fjordland NP. Någon som got denna och har info. Funkar det bra att tälta utmed leden?

Jag har inte gått Dusky Track själv men jag skulle tro att det är ett bra val om du vill ha något utmanande men inte har så stor erfarenhet av nya zeeländsk natur.

Visst får du tälta, det är bara vissa riktigt hårt utnyttjade leder som har tältförbud och även där får du tälta om du går 500m från leden. Men särskilt på leder som Dusky skulle jag rekommendera att bo i stugorna. Tips: köp årskort, $65 för obegränsat utnyttjande av över 1000 stugor runt om i NZ. Annars runt $10/natt.
 
Dusky track

Hej,
Jag gick Dusky track i december förra året. Trots att jag har vandrat mycket i ett flertal länder så var jag glad att ha gjort några andra vandringar i NZ innan Dusky. Detta för att jag hann ställa in mig på det Nya Zeeländska sättet att vandra.
Man får nog tälta på Dusky men det finns inte särskilt många ställen där det är lämpligt pga att det är brant och/eller lerigt.
Leden går i stor utsträckning genom mycket tät skog och att hitta en öppen yta som inte är ett kärr kan då vara svårt.
Dessutom finns stugor på 3-6 timmars avstånd från varandra. Om du övernattar i stugorna är du sannolikt ensam i alla fall då leden inte trafikeras av många (vi stötta inte på någon).
Fjordland och Dusky Sound får enorma mängder nederbörd (ca 4000 mm/år) och vid tungt regn blir leden översvämmad så att du behöver simma på några ställen. Blöt om fötterna kommer du bli oavsett väder för att det är så mycket vattendrag/sumpmark/lera överallt.
Nya Zeeländarna vandrar på ett annat sätt än svenskarna generellt. Man tar inte av sig kängorna vid vaden dels för att öka stabiliteten och dels för att spara tid eftersom det är så många vad. På Dusky kommer du ändå bli dyngsur om fötterna så att ta av kängor gör dem oftast inte torrare ändå.
Den som har tänkt sig gå den leden med torra fötter kommer antingen få omvärdera detta ganska snabbt eller få en väldigt jobbig tur. Sannolikheten att Dusky är torr rakt igenom när man är där är nog extremt liten.
Jag tyckte Dusky var kul för att vandringen i sig var koncentrationskrävande. Jag gillar att balansera på stockar, klättra, gå i vatten, hänga i grenar och behöva tänka på var jag sätter fötterna. Dessutom är det en stor känsla att komma fram dyngsur till en stuga och koka en kopp té och göra upp en brasa.

Kan inte så mycket om Wilderness areas men skulle gissa att det är värt att hålla sig till stigarna där också.
Ha det så kul
/Daniel
 
Re: Dusky track

dangermouse; sa:
Kan inte så mycket om Wilderness areas men skulle gissa att det är värt att hålla sig till stigarna där också.

Poängen med Wilderness Areas är att det inte finns några stigar så det är "bush bashing" som gäller.

Din beskrivning av Dusky Track stämmer rätt bra överens med vad jag hört tidigare. Man blir rätt sugen på att gå den, får se om det blir av i sommar kanske.
 
Wilderness areas

Låter svårt om det inte finns några stigar. Med tanke på hur tät, och blöt, skogen för det mesta är låter det som man inte kan ta sig fram mer än några få km om dagen. Det blir väl då mer en expedition än en vandring.
Säkert kul.

/Daniel
 
Öppen terräng/Skogigt?

Tack för all info, har fått en hel del att fundera över. Mycket tacksam för tippset om boken.

Det verkar ju som flera av er vandrat en hel del i NZ. Jag har inte riktigt lyckats bilda mig en uppfattning om hur terrängen ser ut. Går alla leder i Fjordland mest i skog och bara över trädgränsen vid pass passager? Hur är läget i MT Aspiring NP (Har funderat lite på Cascade saddle route)?

Martin
 
Några leder

Som jag har sprungit där är Routeburn track samt Greenstone track. Anledningen till att jag sprang dessa över en dag är att jag jobbade i Queenstown och liftade ut tidigt på morgonen och liftade tillbaka sent på kvällen. Väldigt lätt att få lift åt båda hållen och kors och tvärs i detta underbara land!
Vad jag minns så var det ingen jättekuperad skog, men väl ett trolskt landskap många delar. Härliga vyer och häftiga forsar. kort sagt ett sagolandskap.
kan bara varmt rekommendera dig att tillbringa så mycket tid du kan därborta!

/Martin
 
Re: Öppen terräng/Skogigt?

acrobat; sa:
Jag har inte riktigt lyckats bilda mig en uppfattning om hur terrängen ser ut. Går alla leder i Fjordland mest i skog och bara över trädgränsen vid pass passager? Hur är läget i MT Aspiring NP (Har funderat lite på Cascade saddle route)?

Ja, i de flesta leder går mestadels i skogen. Kanske 2/3 i skog och 1/3 över trädgränsen.

Samma sak i Mt Aspiring NP. Cascade Saddle Route följer West Matukituki-dalen som är skogsbeklädd fram till Aspiring Hut där du börjar klättra upp mot sadeln, först genom skog och senare över trädgränsen. Därifrån går du i några timmar i en vacker högalpin dal (övre Dart) med flera glaciärer längs sidorna tills man kommer ner till Dart Hut och är återigen tillbaka i skogen.

Om du tänker bege dig till Mt Aspiring NP tycker jag du ska ge dig längre in i parken, kanske upp till French Ridge eller liknande, för att se Mt Aspiring och de omgivande glaciärerna. Ovanför French Ridge Hut behöver man i allmänhet stegjärn och isyxa men det finns att hyra i Wanaka. Om vädret inte tillåter en trip upp till glaciärerna är en tur till toppen av Matukituki-dalen rätt trevlig också. Den ligger strax ovanför trädgränsen men är mera skyddad av dalväggarna.

Värt att notera är att även om dessa turer, inklusive Cascade Saddle, inte är direkt enkla så är de flera tiopotenser mindre avancerade än Dusky track. Kanske värt att börja med något i den här klassen innan man försöker sig på Dusky?
 
Cascade saddle

Cascade Saddle verkar trevlig. Ville egentligen gå den också men tiden och skavsåren efter Dusky tillät ingen längre vandring.
Jag fick för mig att Cascade var svår. I alla fall om det låg snö på uppvägen till sadeln då det tydligen blir halt.
Fördelen med att göra lite andra vandringar innan Dusky är, som sagt, att man då kommit in i den Nya Zeeländska vandringsstilen och vant sig vid mycket vad och vatten.
I Fjordland (och övriga NZ) är många vandringar väldigt oavancerade, om inte vädret ställer till det. De sk great walks är, förutom bristen på asfalt, i mångt och mycket som en kuperad trottoar igenom skog och längs kammar. Med det menas att stigen är platt utan hinder för fötter. Några svårare vad är nog inte heller att vänta. Fina vyer är det dock. Stor del av lederna i Fjordland går i skog men på de lätta lederna utan att hindra.

/Daniel
 
Dusky

Tänkte fråga dig Daniel som har gått "Dusky" hur svår leden egentligen är. Är det mycket jobbigare än att vandra i Sarek i 2 veckor med 25+ kg. Det är ju blött i fjordland men det är ju inte heller direkt tort i Sarek. Eller är vandringen så anorlunda att det inte går att jämföra?

//Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samira.nygard Bussa och tälta i Nya zeeland Trekking 10
Robox Mastercard Nya Zeeland? Trekking 3
Simme3000 Nya Zeeland, väldigt kommersiellt? Trekking 4
Robox Te Araroa - Nya Zeeland Trekking 3
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
MonicaKa Milford Track, Nya Zeeland Trekking 4
victorborgvall Vattenrening Nya Zeeland, Australien Trekking 0
Everlasting Nya Zeeland för de något erfarna Trekking 1
johanna Törnquist Trekking Mt Cook Nya Zeeland Trekking 1
Helena B STA TRAVEL - Nya Zeeland Trekking 0
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
speedbird Nya Zeeland 25/2 Trekking 9
fredric_verklig.se Nya Zeeland i December-Januari Trekking 6
capman ormfritt på Nya Zeeland? Trekking 2
lillskinn Träningstips inför vandring i Nya Zeeland! Trekking 2
sofiam Nya Zeeland i April? Trekking 0
MattiasEriksson Kartor över Nya Zeeland Trekking 2
dangermouse Nya Zeeland under "fel" säsong Trekking 1
Anders.Appelqvist Köpa bil i Nya Zeeland Trekking 1
reflex Vandring i Nya Zeeland Trekking 9
pjurka Nya Zeeland? Trekking 2
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.