Vad vet stockholmare om varg?

Anders Bjärvall har skrivit boken "Trettio år med rovdjur - och människor"

"Är vargar farliga? Det var den vanligaste frågan under Bjärvalls trettio år vid naturvårdsverket. I fjällvärlden frågade aldrig någon om viltspårarna var beväpnade. Det var inte ens tal om rädsla. Samerna byggde sin kritik mot rovdjurspolitiken på kunskaper, inte på sagor.

Riktig vargskräck finns söderut, i Mellansverige. Vid ett föredrag i Torsby 1981 kom diskussionen att uteslutande handla om en enda varg. Många tyckte att tryggheten på landet var förlorad, andra såg vargen som konkurrent."

http://www.dalarnastidningar.se/kultur/article231494.ece

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag kommer ihåg när farsan hjälpte Anders att bygga kameraholkar till Instamatic-kameror för att fota vargar. De behövde nån skitbillig lösning, fast det var ju ingen höjdare att kamerorna bara kunde ta en bild och sen måste riggas om.

Om jag inte minns fel var det inte mycket varg de fick på bilderna.

(Mina föräldrar umgicks mycket med Bjärvalls när jag var liten och jag lekte mycket med deras grabb Jesper.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips