Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb

Ska ut på en tur under vårvintern i området kring Keb.

Arbete och familj begränsar alternativen till två veckor nämligen vecka 13 eller vecka 17.

När det gäller det vecka 13 så kan jag tänka mig att det kan bli rätt så kallt men att det är bra med snö. Och för vecka 17 inte så kallt men risk för att det inte finns bra med snö överallt.

Skulle uppskatta era erfarenheter och åsikter om vilken vecka om är bäst och varför. Ja, jag vet att det varierar mellan åren ;-).

Som sagt så kan det variera väldigt. 2007 behövdes helikopter för att ta sig mellan Nikka och Keb vecka 17 (om man inte ville plaska), medan skotertransporterna gick ända in i maj ifjol. Kort sagt: om du vill spela säkert vad gäller skidföre, så satsa på vecka 13. Om sedan "runt Keb" innefattar Visttasvággi på ett eller annat sätt finns än större anledning att göra så, eftersom den dalen "alltid" är snöfattig och kan bli o-/svårfarbar hyfsat tidigt även om det är gott om snö t.ex. ute på Kungsleden.

Vad gäller temperaturen är det väl bara att klä på sig... ;)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips