Vad väger era kängor?

Hundkängor

Känner igen dina användningsområde.

Inte helt lätt att hitta kängor som passar för både spårarbete och lydnadsträning på en jämn och fin plan.

Jag har själv ett par Lundhags Scandinavia Hiking. En ganska hög modell. Funkar utmärkt för allt skogsarbete, hyffsat stadiga och högt skaft som håller vattnet ute.
Jag tycker dock att de ät lite klumpiga för lydnadsträning. Vintertid använder jag dem ändå men är det bättre väder så använder jag vanliga skor istället.
På tävling så brukar jag ha med både kängor och skor och bytar när det är dax för lydnad.

Såg att någon funderade på om man kunde använda damasker. Jag har själv funderat i de banorna.
Ett par låga smidiga skor med Gore-Tex som bas. Kompletteras med damasker när det är blött ute. Kan tänka att man saknar stabiliteten i skogen.
Någon som använder detta istället för kängor?

/martin

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Hundkängor

Jekyll; sa:
Känner igen dina användningsområde.

Inte helt lätt att hitta kängor som passar för både spårarbete och lydnadsträning på en jämn och fin plan.

*s* Skönt att hitta nån som förstår hur det är! ;-)

På tävling så brukar jag ha med både kängor och skor och bytar när det är dax för lydnad.

Det är ju också en modell, så klart. Kanske det enklaste!

Såg att någon funderade på om man kunde använda damasker. Jag har själv funderat i de banorna.
Ett par låga smidiga skor med Gore-Tex som bas. Kompletteras med damasker när det är blött ute. Kan tänka att man saknar stabiliteten i skogen.

Har några vanliga vandringskängor som funkar utmärkt större delen av året även i ganske blöt terräng. Men så klart, damasker är ju bra att ha i hög vegetation...

I alla fall så föll jag till slut för ett par Graninge-vinterkängor. Ganska högskaftade och ryslig tunga, omkring 900 g skon. Men mycket varma, det kan jag inte klaga på! Dom ska vara vattentäta också, det återstår att se.
chris

Huggarkängor

Jag kan nog inte tänka mig att det är speciellt tungt. Lundhags är ju inte ens fodrade vilket sparar en del på vikten.
Själv så jobbar jag i skogen och har ett par meindl huggar kängor. Det innebär att det är sågskydd och stålhätta i dom vilket innebär att dom nog är bra mycket tyngre än "vanliga" kängor men jag har inte vågat väga dom än. men i vilket fall som helst så tycker jag att dom är så otroligt bra och sköna att jag använder dom på vandringar också. Har dom uppe på fjället och det är inga problem. Fast å andra sidan så går jag ju med dom minst 9 timmar om dagen annars också så man vänjer sig kanske.. /Johan

kängor väger

Mina båda par ligger nog kring 1.6 kg. I det ena
fallet är det faktiskt rätt lätt eftersom de har stegjärnshäl. Mitt intryck är att speciellt sulan väger,
och måste om den ska vara tillräckligt styv.

Hur mycket osm finns att spara på lättare skor
kan man undra. För längre promenader på grusvägar
och skogsstigar använder jag ofta ett par Eccoskor
med tämligen tjock och styv sula (glömt beteckningen,
nånting på P) - dock inte i närheten av mina
Salomon-kängor.

De väger ungefär 1 kg paret
och jag skulle inte våga använda dem i ex.vis fjällterrräng - om jag trampar ur dem i stor
blockterräng, eller under vadning?

Dessutom blir man nog tämligen våt om fossingarna i snårig terräng, vide, dvärgbjörk, efter minsta lilla regn. Kanske dess skor torkar desto fortare?

En del klarar sig med joggingskor eller sandaler.
Jag kan inte gå fem meter på platt underlag i sandaler

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips