Vad tusan är detta?

Hittade denna på annonsera.se och på blocket.se

http://www.annonsera.se/stockholm-stockholm/fordon-båtar/planande-havskajak,-ny-mod-för-tillv.html

Man blir lite nyfiken. På att får veta lite mer, vad det är för världssensation som ligger i en källare någon stans i Stockholm.

Som säljaren beskriver i början av dokumentet.

-Många tycker att SurfRider™ är havskajakernas generation 2. Dvs. den första riktigt revolutionerande förbättringen av den ursprungliga kajaken.
Det vill vi hålla med om.

Är det någon som vet något mer eller har provat en SurfRider från Fisksätra Kanoter?
 
Det är inte en källare, det är i en container och i den har jag varit för ett antal år sedan om jag känner igen rätt!

Har inte läst .pdf:en, men antar att det mesta står där...
 
Har inte

provat. Det man ser på bilderna motsvarar en bottenform liknande vissa vindsurfingbrädor.

Surfa kan man göra med de flesta kajaker. Det finns också speciella korta surfkajaker. De problem som texten tar upp med styrning broachning etc med många kajaker man surfar med kan var knepiga att hantera.

Det är möjligt att det är extra roligt att surfa med den här kajaken. Vore kul med rapporter från paddlare som inte har egenintresse i den här kajakmodellen.

Thure
 
Jag noterade att den kostar 100.000 kronor...?? Vad kan motivera detta extrema pris? Även om den är helt handgjord osv så tycker jag det låter dyrt...?
 
Jag läste inte så noga, men det man vill sälja är nog konceptet i sin helhet.
Det är alltså en kajak med inspiration från bl a vindsurfingbrädor, men med egenskaper som också finns hos vanliga kajaker, dvs den är mångsidigare än rena surf eller lekkajaker.

Jag antar att det högre priset som väl var ett förslag inkluderar allt som finns, och där man alltså kan bli tillverkare av kajakerna.

Av skäl som hör ihop med patentjuridik osv så är det nog inte så att vi inom kort kan få höra några provpaddlingsrapporter. Fast å andra sidan tror jag att patentmöjligheterna till stor del är fördärvade genom annonsen.
 
Jag läste inte så noga, men det man vill sälja är nog konceptet i sin helhet.
Det är alltså en kajak med inspiration från bl a vindsurfingbrädor, men med egenskaper som också finns hos vanliga kajaker, dvs den är mångsidigare än rena surf eller lekkajaker.

Jag antar att det högre priset som väl var ett förslag inkluderar allt som finns, och där man alltså kan bli tillverkare av kajakerna.

Av skäl som hör ihop med patentjuridik osv så är det nog inte så att vi inom kort kan få höra några provpaddlingsrapporter. Fast å andra sidan tror jag att patentmöjligheterna till stor del är fördärvade genom annonsen.

Nu har jag absolut ingen susning alls kring detta med patentjuridik men... Skulle det verkligen vara möjligt att patentera en skrovform? Hur kommer det sig då att windsurfingbrädan inte är patenterad, den första skottförsedda kajaken, sufskin etc.?

Hur som helst, skulle vara kul att provpaddla, jämföra med den nya generation playboats som börjat dyka upp.
 
Senast ändrad:
Vadddå patent???

Av skäl som hör ihop med patentjuridik osv så är det nog inte så att vi inom kort kan få höra några provpaddlingsrapporter. Fast å andra sidan tror jag att patentmöjligheterna till stor del är fördärvade genom annonsen.

Vadå patentjuridik? Det är väl bara att kontakta annonsören och be att få provpaddla? Har han sökt patent är det ju hur som helst inga problem, har han inte så har han skjutit sig själv i foten, en pubicering av en ide' eller uppfinning innan man sökt patent i omintetgör sannolikt alla möjligheter.

Nu har jag absolut ingen susning alls kring detta med patentjuridik men... Skulle det verkligen vara möjligt att patentera en skrovform? Hur kommer det sig då att windsurfingbrädan inte är patenterad, den första skottförsedda kajaken, sufskin etc.?.

Jag kan i och för sig inte hitta något om patent vare sig i annonsen eller i pdf-en men man kan söka patent på vad som helst, även en skrovform, men det innebär inte att man får det.

En skrovform skulle till exempel vara helt ny och även ha "en viss uppfiningshöjd" vilken i det här fallet skulle innebära klara fördelar i någon form jämfört med alla andra skrovformer som funnits på marknaden sedan urminnes tid...

Ciao!

Uffe
 
det knepiga är väl inte att skaffa patent, utan att försvara det...

är inte alls bra på det här med patent, men mönsterskydd känns kanske närmare till hands när det gäller skrovformer såhär. det skriver han ju i annonsen också, att den inte är mönsterskyddad än.

vad jag förstår så säljer han ju rättigheterna till produkten, inkl form, till någon som vill ta över tillverkningen... inkl 2 kajaker... då är väl 100 000 kanske inte helt orealistiskt om man verkligen tror på produkten. man kan ju lägga det bud man vill...

jag har läst om utvecklingen av den här kajaken förut... men minns inte var. tycker det är en spännande grej iaf... =)
 
Men sen står det även "Säljes till högsta bud från seriös köpare." i annonsen. Då är frågan om det där 100 000 ska tas så allvarligt. Kanske bara står där för att det ska stå något?
 
Jag har

det knepiga är väl inte att skaffa patent, utan att försvara det...
är inte alls bra på det här med patent, men mönsterskydd känns kanske närmare till hands när det gäller skrovformer såhär. det skriver han ju i annonsen också, att den inte är mönsterskyddad än.

...pysslat en del med patent; ansökan kan man bli tvungen att försvara, t ex mot eventuella befintliga patent. Det knepiga är snarast att, om man har en bra uppfinning eller ide', beskriva den på ett sådant sätt att: a) Patentverket tar emot ansökan b) ingen kan kringgå det man vill skydda...

När och om Patentverkt väl meddelat patent (eller mönsterskydd) måste eventuella invändningar göras genom domstol.

Att mönsterskydda något efter det att man publicerat/offentliggjort det går inte. Men produkten kan ju vara bra ändå!

Ciao!

Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.