Vad tror ni om Fjällrävens Saggat tält?

Hallå era skoggsproffs, jag har letat tält ett tag och fastnat för Fjällrävens Saggat, kostar 3000:- väger 2750g och är självstagande. Enda nackdelen är storleken tror jag. Vad tror/tycker/vet ni??

Tack på förhand för eventuell hjälp!!! /PK

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Hmmm...

Det är klart att tältet är ju inget skittält direkt. Problemet är snarare att det finns bättre (och då också dyrare), t.ex. så skulle jag själv föredra ett Hilleberg. Detta kan jag säga eftersom jag har erfarenhet från både Fjällräven och Hilleberg (dock ej "Saggat"). Hilleberg använder en annan och mycket starkare väv än den som Fjällräven använder, detta plus andra smarta detaljer gör att jag skulle välja Hilleberg. Om du nu inte vill läga ut så mycket pengar så kan du istället titta på någon av Fjällrävens utgående modeller (troligtvis lika bra som Saggat) på www.bidlet.se, där finns Doomer2 och 3 till mycket bra priser! Hoppas att du blir nöjd med ditt tält!
/ Robert

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Jonas

Gäst
Hilleberg i all ära...

Hej.
Visst är Hilleberg bra men man behöver inte ett tält konstruerat för singelexpeditioner till Sydpolen ala Hilleberg för att få ett bra tresäsongers tält.
Ett Hilleberg kostar ca 2000 kr mer än Fjällräven, Haglöfs eller dylikt. För 2000 kr får man ganska mycket annat, tex kängor eller en sovsäck med dun.

MVH
Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips