När jag köper på annons av en annan privatperson så brukar några av mina hygienfrågor för att börja överväga en affär att veta varför säljaren säljer varan.
Även om det är en oanvänd pryl (typ "köpte fel storlek/färg") så vill jag som köpare nog som ett tidigare inlägg sa, minst ner 15-20% jämfört med vad jag kan köpa varan för själv, inkl frakt etc, lite beroende på summan också.
Och mycket beroende på betalningsform, och om jag dessutom måste betala frakt med post/bussgods.
Sen är det är ju alltid lite en chansning åt båda håll med pengar-/varuutbyte om man inte kan träffas fysiskt. Men det brukar ge sig, tror båda parter kan känna på varann tillräckligt väl innan affär, särskilt om det sker via ett forum som detta - känns tryggare än Blocket.
Är det en använd pryl, om än i bra skick, vill jag nog ner typ 30-35% av priset.
Det är smällar som förstaköparen får ta för "glädjen att bryta förpackningen" eller chansningen att göra fynd, kombinerat med att jag som andreköpare inte har någon garanti eller reklamationsrätt.
Däremot kan jag nog, ärligt talat, definitivt känna mig lagom snål och missunnsam att jag inte vill att någon annan privatperson ska tjäna pengar på mig, då köper jag hellre till något dyrare i butik. Även detta med tanke på garanti/reklamation.
Så, köp saker som du själv kan tänka dig att behöva/behålla om du inte hittar någon klockren "beställningsvara". Chansa inte för mycket. En annons är inte heller någon garanti att du får så många seriösa svar (skambud är lagom kul om du har lagt ut mycket pengar och tiden börjar ticka).
Hoppas du får en trevlig resa också!