Vad talar emot lättviktsprylar?

...hur klarar du dig på bara en skruvkarbin?? strandplats...fira ner...topprep...clogga...om det händer nåt...osv??...litar du på att sätta två vanliga karbiner omlott eller litar du på att klätterkompisen har fler eller hur gör du?
undrar anna

Vid alpin klättring gäller helt andra förutsättningar än i Häggsta och skruvkarbiner är tunga. Det Viktorjonsson skrev gäller just alpin klättring så topprep och clogging går helt bort. Själv brukar jag ha med en HMS-karbin (plus en på repbromsen) och tre lätta wire-karbiner för att bygga standplatser. Skruvkarbinen sitter alltid i centralpunkten i standen och vanliga karbiner i punkterna. Brukar dock ha två prusiksnören, kniv och tibloc på en liten skruvkarbin som är dedikerad för kamraträddning så den "räknas" inte.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ett alternativ till tunga stora skruvkarbiner kan var Trango Superfly Screwlock (elle liknande från annat märke)? Funger ypperligt och jag själv har inga problem att ta med någon ''extra'' vid alpina rutter? Det man kan spara vikt genom är att packa ryggsäcken så spartansk som möjligt och därefter så lite övrig utrustning som möjligt (kammar, kilar, skruva, etc.....)

MIna fem cent!
 
Ett lätt val..

..om man är ute efter sele är arcteryx. Selen jag har är den "tyngre" tradvarianten, väger 280 gram ungefär och sitter skönare än de flesta selar jag provat. Midjebälte samt benslingor är tunna och platta. De har starka trådar insydda med någon centimeters mellanrum (i höjdled) , vilket gör att belastningen fördelas bättre över hela ytan, än om det är EN stark rem med vaddering.
Skön att hänga i, skön att ha tungt rack i.
Att den nästan går att knyckla ihop och stoppa i fickan är ju ingen nackdel... :)

Hjälm har jag en tung en, men egentligen borde man byta mot en lätt INNAN den går sönder, så att man kan ha den lätta när vikten spelar stor roll, och den tunga annars.. men det är inte prio ett för mig just nu. Som några nämt; viktigast att den sitter bra!

ps. vissa lätta hjälmar m "lufthål" verkar samla snö, som sedan smälter eftersom man själv är varm..
 
I senaste numret av bergsport har Klättermusen en annons på baksidan som visar en klättrare.

För det första: Varför välja en arsle bild? Varför inte en klättrare som faktiskt klättrar?
För det andra: Personen i fråga har nio(!) skruvkarbiner hängandes på selen! OK, det kanske ska bedrivas kursverksamhet men ändå. Vem har nio skruvkarbiner hängandes på selen?

Kaj
 
Vid alpin klättring gäller helt andra förutsättningar än i Häggsta och skruvkarbiner är tunga. Det Viktorjonsson skrev gäller just alpin klättring

mm...jag uppfattade faktiskt inte riktigt att trådstartaren var ute efter alpin klättring...utan uppfattade det mer som trad klättring och tips på att spara vikt...kanske missuppfattade det hela...

men tack för svaret för egen del i alla fall...:)
jag är ingen alpinklättrare...

kram anna
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
I Personen i fråga har nio(!) skruvkarbiner hängandes på selen! OK, det kanske ska bedrivas kursverksamhet men ändå. Vem har nio skruvkarbiner hängandes på selen?Kaj

en prylbög? mja...men visst är det många som gillar prylar...jag har en massa extra skit...och så lämnar man det där nere...och kommer på däruppe...mm...vore bra att ha...
förresten...om jag har nio skruvkarbiner...så kan jag faktiskt sätta upp två tre topprep...och klättra runt på massa olika leder om vi är flera och har flera rep...eller hur? hehe...

kram anna
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.