Vad tänka på vid val av motionscykel?

Hej
Vad ska jag tänka på då jag ska skaffa en motionscykel? Förra vintern lånade jag en träningscykel av "Spinning-typ" med kedja och klossar som krävde en hel del service. Lite mycket underhåll tycker jag. Visst den var en hel del år gammal.
Har någon erfarenhet av de magnetbromsade?
Hur är det med stabiliteten?
Pulsmätare är nog bra men många program, nä?
Är 1500 kr:s mycket "sämre"?
Jag är en seriös långloppsåkare och vill ha bra grejjor.
Vilka fabrikat har bra rykte och sämre?

Jag har ett aber med motions/spinningcyklar som jag tycker är ganska viktigt.

Det är inte din vanliga cykel, och du får inte samma sittställning som på din vanliga cykel.

Personligen tycker jag det är tillräckligt för att titta på trainers istället för motionscykel. Kanske kan vara något att fundera på?

/Mattias

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
motionscykel

Hej!
Jag har en Monark från -74 som jag ofta tränar på! Den har ett stort hjul fram med "band" broms. Fungerar perfekt! Tycker att det ger en bra känsla med ett stort "svänghjul". Enda nackdelen med den är att man justerar motståndet med en steglös ratt. När hjulet håller på att bli varmt under första interv. el dyl, så måste man justera allt eftersom. Har provat cyklar med fasta vikter och då slipper man fingra på justerratten hela tiden. Är kanske mest en mental grej, men man har lätt för att vilja justera motståndet mycket när man blir trött...
Tyvärr kan det vara svårt att få tag på riktigt fina testcyklar. Försök höra med gamla gym el dyl. Kan ju ha en gammal goding som man ställt undan för att ge plats åt moderna spinningcyklar.
/bb

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips