Vad tänka på vid köp av simglasögon?

Mina nuvarande simglasögon börjar läcka in lite väl mycket och är allmänt slitna och funderar på nya.

Tävlar inte men tränar frisim (försöker lära mig så det stänker en del) och använder kontaktlinser när jag simmar så vill ha bra simglasögon.

Tips både vad man ska tänka på och explicita tips på modeller.

/Patrik

När jag simmade regelbundet för ett tag sen så brukte jag arena tracks.
Passade mig bra och kostar inte så mycket men vad som passar varierar nog en del mellan folk.

Min erfarenhet är ett sikten i simglasögen blir klart sämre rätt fort trots att jag försökte vara försiktig med dem. Det gällde alla glasögon jag använde men jag hade aldrig något riktigt dyrt par. Är viktigare när man simmar ute än i bassäng men alltid trevligt att se allt tydligt i bassäng också.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Passformen är det viktigaste, så det bästa är om man kan prova i en affär. Tryck fast dem med ett lätt tryck och kolla att de sitter kvar, utan att använda remmen runt huvudet.
Själv har jag nog en ovanlig ansiktsform, för jag har jättesvårt att hitta modeller som passar, och fysiska butiker har ofta inte så stor urval. Jag har köpt på nätet, testat och slängt flera modeller innan jag fick tag på de här, som råkar passa mig.

Malmstens Monterbara (Swedish goggles) såklart.
De är så pass billiga att man kan kan köpa flera och byta när de börjar bli slitna.
De kostar mindre än hälften av de "billiga" som länkades ovan och är betydligt mer anpassningsbara samt finns i olika färger.

Finns en anledning till att proffsen också använder dessa.

Själv gillar jag Raven Mirror, de behåller synfältet ganska stort och priset är överkomligt. Tycker om när det är klarsynt och "öppet", utan för små glas och tjock gummikant.

Det enda jag kan klaga på är väl spännet, inbillar mig att det vill öppna sig och släppa in vatten, men det har inte hänt ännu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips