Vad skapar ett vandringscentrum?

Vad är det med brofrågan i Kvikkjokk som är så känsligt? Den lokala debatten verkar vara oändligt infekterad.

Jag noterar nu att trådstartaren anslutat sitt medlemskap. Jag hoppas att det inte beror på brofrågan och den kritik han utsattes för ovan. Karl-Erik Brösth har lyft många intressanta ämnen upp till diskussion här på Utsidan. Det vore tråkigt om han slutade med det.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
bro och fjällstation

Det fanns bro över Kamajokk under hytt-tiden. Jag har svårt att tänka mig att brobyggnadskonsten blivit så mycket sämre sedan dess. Känslig natur kan man skydda med spänger eller liknande. Jag tror dock att många inte skulle ta båten till Bobäcken om bro fanns. Om man ändå måste göra sig besväret att passa båttider eller ringa efter båt åker man gärna en bit. Har själv kommit från Prinskullen och den båttransporten kändes nästan fånig. Till Kungsleden söderut behövs dock båttransport, men där går nog inte tillräckligt många för att räcka för att upprätthålla trafiken ( enligt båtföraren cirka en tur om dagen), så en om bro slår ut båttrafiken riskerar att Kungsledenvandrarna få problem.

Vad gäller fjällstationen kan jag bara instämma i att det är en pärla som har missskötts. Man får hoppas på att de nya ägarna kan rädda den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips