Vad ska man väga?

Det är riktigt att det är skillnad på antal reps och set beroende på vad man vill nå.
Generellt kan man säga att för klättrare är 4 set om 4-8 reps bra eftersom det bygger maxstyrka utan att för den skull öka extremt mycket i massa, kan till och med fungera så att man minskar något i volym. Medan 8-12 bygger mer i volym. Över det tränar man i huvudsak uthållighet.
Nu påverkas i och för sig uthållighet av maxstyrka alldeles tydligt gäller det klättring. Om en led innehåller grepp som kräver ca 60-90% av maxstyrka kommer du att klättra i huvudsak anaerobt med mjölksyra som följd och du kommer trilla av eftersom du blir för pumpad. om du å andra sidan tränar upp maxstyrkan så kommer du på samma led kanske endast behöva 40-70% av maxstyrka vilket innebär att du kan klättra mycket längre och inte bli pumpad.
Därför tjänar klättrare ofta på att träna maxstyrka.

Men utöver max är det viktigt att ha perioder med mycket lätt klättring för att bygga kapillärer så att man kan transportera bort den mjölksyra som trats allt blir.

Det är sällan uthålligheten i sig som fäller avgörandet utan mjölksyran.
 
Jag har provat både vikter och löpning för att bli bättre på att klättra, men jag tyckte inte det gav så mycket resultat.

Mina små träningstips för att bli en bättre rep-klättrare:

* Ett träningspass i veckan ska enbart bestå av bouldering.
* Träna inte flera dagar i rad, högst två, och i så fall inte max-styrka två dagar i rad
* Träna inte hungrig och ät ordentligt med proteiner efter träningen.
* Är du dålig på sva, klättra mycket sva och vice versa.
* Bouldra inte när du är trött efter ett rep-pass.
* Gör situps och stretcha benen.
* Hitta ett "omöjligt" projekt och se till att du klarar det
* Klättra utomhus
* Köp boken "performance rockclimbing"

Niclas
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Onödig muskelmassa

Under förutsättning, att du är så vältränad, att kroppens fetthalt är på ett minimum, kan man med bestämdhet påstå, att en klättrare, inte bör dra på sig förmycket muskelmassa.

Det du är lång, över en meter, alltså Xcm, skall du räknaom i kilo och dra av 10-15kg, så har du en bra utgångspunkt (vikt).

Då handlar det mer om en utomordentlig tålighet, av mjölksyra.
Skall tränas specifikt (hualigen).:(

Själv har jag varierat min kroppsvikt i ett intervall på 30kg utan att ha ett uns fett på kroppen.
Kom till slut fram till ett trivselläge, där kroppen har maximal rörlighet och uthållighet.

Kostar hemskelig energi, att gå omkring som bodybuilder.he he

/Björn
 
För mycket knöl!

Klättrar man regelbundet och äter rätt blir man stark och smal så småningom.
Vill man bli ytterliggare starkare kan man ju roa sig med att hänga i dörrlister och köra pullups.

Jogga är väl bra om man vill öka konditionen och bli bra på att springa men jag tror att man blir starkare i magen av situps.

Klättra och ha kul!!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips