Vad ska jag välja för sovsäck?

Jag är på jakt efter en sovsäck, som jag kan använda året runt i skåne. Och till lättare fjällturer på våren/sensommaren.
Tacksam för alla tips!

Hej

Har du kollat de tidigare inläggen på ämnet sovsäck. Det finns 117 st under forumet "Bo och sova", räcker inte det så kan du ju söka i alla forum och få 280 st träffar.

Annars tycker jag att det låter som att du kunde köpa en nolla sovsäck, förstärk med dunjacka och /eller inner säck om det behövs. Kan bli svalt men är lätt. Om du inte är så känslig för vikt och volym så ta en minus fem säck. Lite mer allsidig. Det breor ju mycket på vilken komfort du vill ha, och hur mycket du vill bära på. Personligen skulle jag nog ta den senare, prioriterar själv komfort och god sömn framför vikt och volym. Framför allt om du skall till fjälls, där kan ju vädret bli lite hur som helst.

Hepp
MA

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
WM Antelope SDL

Om du ska till fjällen på våren (tolkar våren som perioden som börjar efter påsk ungefär) eller ligga ute i Skåne på vintern behöver du en säck som klarar temperaturer nedåt minus 10-20 grader.

Western Mountaineering Antelope SDL väger 1300 gr inklusive packpåse och klarar minus 15 utan problem. Jag har sovit i den ner till minus 22 men då fick jag lägga en tröja över benen för att inte småfrysa. Med fuktspärr gick det däremot bra. Säcken har DryLoft på utsidan och klarar galant fuktiga tält och snögrottor. WM finns bl a på friluftsland.dk.

Rekommenderas varmt,

Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips