Vad ska jag köpa för skärm

Hej.

Jag ska köpa en skärm som jag kan koppla till min powerbook G4.
Jag vill kunna jobba med bilder med den.
Den ska gå att Kalibrera och jag vill att den ska vara jämn ljusmässigt, alltså inga mörka områden som jag har hört att apple skärmar har. Jag har hört att Lacie ska vara bra. Hade tänkt spendera kanske runt 8000 kr.
Är det någon som kan ge mig något bra tipps om vilken skärm som är bra och Varför?

Tack på för hand

Helena

Jag vet inte om denna går att koppla till Mac, men jag sitter precis och läser om en skärm i fotografisk tidsskrift nr 1/2006

Denna skärm:http://www.molanders.se/images/intelli_proof_21.pdf
"jag citerar"- (ur tidningen)

De tyska och schweiziska grafiska forskningsorganisationerna Fogra och Ugra har tagit fram ett program för att kontrollera skärmars färgåtergivning. Genom att visa upp och mäta ett antal färger på skärmen kan man avgöra hur nära en korrekt färgåtergivning skärmen ligger. Man använder samma färger som finns i organisationernas referensstripp för tryck, vilket gör det möjligt att kontrollera om de färger som kan återges i tryck också kan återges på skärmen. Den första skärmen som inkluderar detta program är Quatographics Intelli Proof-skärmar. (www.molanders.se)

Står inget om pris men jag misstänker att den är ganska dyr, men om man vill ha riktigt bra möjligheter för färgkorrigering så är nog detta alternativ mkt bra. Jag vet att du inte bad om ett program, men här följer det ju med skärmen och det kan ju aldrig vara dåligt!

Maua

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips