Vad ska jag äta?

Hej alla!

Jag skall nästa vecka upp till Härjedalen för min första fjällvandring. Har införskaffat nödvändig utrustning, men står inför ett litet dilemma. Vad äter man egentligen när man vandrar?

Jag har ett Trangiakök som jag tänkte värma "torrfoder" (lunch/middag) med (typ Blåband färdigmat som bara blandas med varmt vatten), men vad rekommenderar ni att äta till frukost och kvällsmat?

Känns lite meckigt att sitta och koka havregrynsgröt varje morgon, med allt vad det innebär av råvaror, disk osv. Vad säger ni som har erfarenhet på området?

Mvh / Erik

Oj, ett outtömligt ämne som har tömts ut här på Utsidan många gånger. :)

Sök lite i matforumet så märker du att man enkelt kan torka mat själv, att gröt inte alls är nåt problem om man har en mixer hemma, att jordnötssmör är ett lysande smörgåspålägg, att gräddtårta är en god efterrätt och att hela tanken med att trimma sin packning är att kunna ta med tyngre käk!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gröt!

Jag brukar äta havregrynsgröt. Lite meckigt är det ju, men det är svårt att hitta något som man blir lika mätt på som samtidigt väger lite. På morgonen är det OK om det tar lite tid, då har man tältet uppe och kan få skydd mot mygg och regn. Till gröten har jag pulvermjölk och rejält med russin. En diskborste underlättar diskningen och är värd sin vikt, speciellt om vattnet är kallt. Ett annat alternativ är att blanda blåbärssoppa med havregryn.

Jag brukar bara äta enkel lunch, två varma koppen och några sportknäckemackor (håller bra i ryggsäcken) med salami eller mjukost. Det är inte kul att behöva laga komplicerad mat om det regnar. På vintern har jag thermos, då behöver jag inte ens ta fram köket.

horizon; sa:
Känns lite meckigt att sitta och koka havregrynsgröt varje morgon, med allt vad det innebär av råvaror, disk osv.

Hej.
Grötalternativ, som jag brukar använda ibland:

- Blå blands fruktsoppa, som du lägger ner en näve havregryn i.
- Frukostvälling, fullkorn. (Nej det är inte äckligt!)
;)

Angående disk av grötpanna..... När du ätit färdigt. Fyll pannan med kallt, iskallt vatten (finns det gott om i fjällen). Låt stå en kvart. Sen är det i stort sett bara att skölja ur. Tipset funkar även hemma i stan.

Lycka till!
//Bert

Innan jag började med stenålderskost såg min utefrukost ut så här:

F-Müsli med torkade bär (det är en så liten och behändig förpackning) med torrmjölk till. Först lite vatten i tallriken, sen lite torrmjölk, vispa med gaffeln, sen i med müslin.

Till det åt jag en eller två Speltbröd. Ett praktiskt litet bröd som mättar mycket, och inte väger nåt alls nästan. Enda nackdelen är att det är dyrt. På Speltbrödet åt jag tubgetost.

Sen kompletterade jag ofta med en apelsin till efterrätt.

Jag ville spara så mycket gas som möjligt, så jag tyckte det var onödigt att slösa gas på frukosten.

Mitt morgonmål består av frysktorkat kaffe, samt
muesli med torrmjölk. Smidigt och bränslesnålt.

Under etappen äter jag aldrig lagad mat,
eftersom jag vill ha vindskydd, dvs. tältets absid.
Jag har en blandning av russin, mandlar,
nötter samt solrosfrön eller pinjefrön.

Middagen består av pulvermos, därpå någon blandning
med snabbmakaroner och ex.vis redd rotfruktssoppa (med mycket mindre vatten än normalt) eller veg. färssås.
Till dessert Ekströms Drottningkräm, eller kex eller chocklad.

Maten väger kanske 650-700 gram per dag,
jag är aldrig hungrig och aldrig seg.
Detta då på en fjällvandring; senast i Norge
(7 dagar, ovanligt kort)
gick jag upp ett kilo, vilket jag antar kommer
från det jag åt på hemvägen. På en sydlig tur behöver
jag klart mer mat, men där provianterar jag desto oftare.

Min standardfrukost är ett par flatbröd (tunna hårda rektangulära brödskivor) med mjukost från tub och en mugg choklad (varmvatten + en blandning av mjölkpulver och oboy eller annat chokladpulver). Samma sak till kvällsmat, eventuellt med chokladen utbytt mot en pulversoppa.

Tack alla för era fina tips! Här skall nog bli bra med både frukost, lunch och middag. :) Jag gör en liten post i den här tråden när jag kommer hem så får ni höra hur det blev/gick. Tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips