Vad paddlar du?

Slutsatser så här långt

Oj!
Tillsammans med Tjörns medlemsregister totalt ca 190 kanoter.

Det verkar som om Caribou, VKV måsen och Prijon Seayak har en särställning i kraft av sina ca 15/modell.

Diverse hemmabyggen är också välrepresenterade (om man slår ihop alla hemmabyggen).

I övrigt är det (nästan) en kajakmodell per paddlare.

Möjligen blir det lite skruvade siffror om man gissar att Tjörn har köpt in klubbkajaker i klump (Caribou kanske?).

Att Måsen är poppis har jag full förståelse för (eftersom jag nu själv har valt en sådan:). Å andra sidan är det ju en relativt dyr kajak och jag hade nog trott att man skulle se lite fler billigare "folk-kajaker" typ Seayak (vi pratar ju nästan halva priset jämfört med Måsen).

/Jonas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det började med en Otter Explorer tvåmanskajak 1978.
Henne paddlar jag nån gång då och då nu med.
Sen blev det en Perception Reflex (tupperware-varianten) som är kul att leka med i strömmande vatten eller fors.
1999 byggde jag den första Kavaten som jag paddlar i än.
2000 byggde jag en Panache som är min favoritkajak. Jag får låna den nästan så ofta jag vill av min son.
2001 byggde jag en baidarka, en ShootingStar, till min dotter. Den får jag också låna när jag vill.
Jag föredrar, enligt ovan, hembyggda stripkajaker. Inte bara för deras suveräna egenskaper utan även för att de är lättare. Ryggen tycker det är bra.

I vår kommer Falun att berikas med minst 8 nya strippor och en Stitch´n´Glue-kajak. Det blir två Najader, en Panache, en Panache till och fyra Ylvor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips