Vad i Pietsaure, eller inte?!

Hej och ett tipps till de som ogillar att "bada" is sjön Pietsaure.

Var i Sarek och vandrade förra veckan. Fint men för första gången isande kallt! Jag har en liten fundering. Vi avslutade vår tur i Saltoluokta efter att ha vadat eller rättare sagt badat, i sjön Pietsaure. Vattnet gick upp till midjan på mig, det var ju ett sjövad och inte farligt, bara så otroligt kallt.

Detta vad har kompisar tippsat om, läst i Grundstens böcker, läst om här på utsidan osv. Dock får jag höra i bastun på Salto, av en kvinna från vistet, att där ska man inte vada. Det finns ett vad vid "Förfallna kåtan" en bit uppströms jokken som rinner ut i sjön. Där kan man även vid högt vatten gå över torrskodd.

Kan ju vara bra att ta den vägen om man går denna sträcka på vägen ut till Sarek. Slipper ju starta med ett bad! Det är skyltat till "förfallna kåtan" från fjällstationen.

/Anna

Så här ser vadet ut

På högra sidan av jåkken kan man se utsteget i vadet. Det är mycket tydligt eftersom samerna brukar köra över där men sina motorcyklar och fyrhjulingar.
Botten är mycket jämn med grus som skulle passa på vilken trädgårdsgång som helst.:)

pietsaure-vad.jpg

Men lita inte på att det alltid är ankeldjupt. Senast jag vadade där, hösten 2001, så gick vattnet nästan ända upp till grenen (det hade regnat nästan oavbrutet i flera veckor och utloppet i Pietsaure var c:a 30m brett! mot normalt 5-6m.

Synd bara att dom inte lägger ut bron, vid utloppet vid samebyn, som dom gjorde förr.:( Det är ju det allra bekvämaste. På bilden nedan kan man se den alldeles vid utloppet mitt på "Playa del Piets". På bilden ser man också tydligt den bank utanför utloppet som man kan använda för att vada på.

pietsaure-bro.jpg

Bilden av vadet är tagen 1990 på väg ut efter ett misslyckat försök att bestiga Sarektjåkkås stortopp 1990 (då var inte bron på plats) och bilden på bron vid en toppbestigning av Lulep Kierkau 1991. Läs mer på min hemsida http://fjallen.nygardh.net

MVH ///Claes H Nygårdh

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips