Vad har ni pa fotterna?

Jag ska pa med skidor igen (det var langa plankor senast jag akte) efter lite uppehall och bradakning. Tanken ar att tura mkt nere i alperna, aker snart och har nagra manader pa mig. Ett par offpistskidor m diamirbindningar verkar passa andamalet, men vad slags pjaxor? Scarpa verkar ju ha massor och Nordica en sorts, nan som har en uppfattning om randonneepjaxor, eller aker ni telemark eller med vanliga alpina pjaxor?? Strlk 38 sitter pa kvinna 70 kg, kanske aven tips om vilka skidor?
 
Randonné!?

Ska du ha Diamirbindningar blir det väl rando-pjäxor, eller? Det går visserligen att banka ner vanliga slalompjäxor, men det försör bindningarna... Telispjäxor går inte att ha i randobindningar.

Vilka (Scarpa, Dynafit eller Nordica) beror väl på pris och hur väl de sitter på dina fötter. Ska du gå mycket är ju vikten betydelsefull, men lätt är ofta dyrt och sällan bekvämt.

Nordicas (12-någonting) är bekväma och varma, men inte så styva, bra när man går men mindre bra utför. Scarpa Titan är lätt och också relativt billig, för smalare fötter.

Tänk på att de flesta pjäxor finns i dam och herr. Prova båda. Köp de som passar bäst.

Var detta svar på din fråga?

/föhl
 
Rando! Men vilka...

Joda, visst blir det randopjaxor fragan ar val bara vilka. Som vanligt svart att veta innan man testat... Ska ju ha detta som enda par skidor, sa det maste ju funka bade i och utanfor pisten!
 
Denali

jag kan rekomendera scarpas denali.Speciellt om du bara skall ha ett par skidor.Har haft ett par Nordica Tr 12 men jag upplevde att dom var alldeles för mjuka om man ska åka i pist.
 
Garmont

Jag tror mycket på Garmont G-Ride. Verkar jäkligt bra. När mina Denali är utnötta (snart...) blir det ett par G-Ride. Jag tycket inte om spännena på Scarpa-pjucksen.

föhl, vad menar du med att vanliga pjäxor nöter ut Diamir-bindningarna?
 
rando vs alpinpjäxor

Utomjording,

vanliga alpina pjux är ju platta under, randopjäxor är uppböjda fram. Ex. Diamirbindningen är avsedd för rando sulan (som alltså är böjd) och passar sämre till de raka sulorna. För att undvika glapp har jag testat att dra åt bindingarna, men får de inte att sitta riktigt bra. Om de slits ut i och med detta vet jag inte, bara att jag inte fick det att passa så bra.

Mvh
/föhl
 
Ahum

Föhl, det är inga problem att få bindningen att passa för vanliga pjucks. Tådelen går att anpassa både för vanlig pjäxa och rando-pjäxa, bara att skruva på skruven på ovansidan av tådelen.

Däremot fick jag problem med min tådel efter för många landningar med bakåtvikt... Gängningen släppte helt enkelt. Det slutade med att jag fick gänga om tådelen och sätta en lite kraftigare bult istället. Så allt för mycket ska man nog inte skruva tådelen upp och ner.
 
På fötterna

Eftersom jag länge sökt efter någon bra ersättare till mina kära slalompjuck, har jag gjort flera misslyckade försök att hitta en bra Randonnepjäxa.
Men nu finns det flera riktigt bra alternativ.

Det som är viktigt är att dojan är tillräckligt stabil för att klara åkning i svår snö. Dom galoscher som fanns tidigare klarade möjligen afterskin.

Men nu finns det i alla fall 3 bra märken med olika modeller.

Vilka som passar dej avgör du och dina fötter endast själv. Här hemma är det tyvärr svårt att få tag i alla bra alternativ på ett ställe.
Och ingen butik jag besökt har något större utbud.

Det som jag provat är

Innan jag slog till provade jag följande.

Garmont G Ride 4 st Bra spännen bra stabilitet ganska bred läst. Litet soppig innersko.

Lowa Struttura Evo 3 st bra spännen men saknar spännet som håller tillbaka foten över vristen. Bra innersko.
fotbädden något hög i hälen man står alltså litet på tåna som i en racingsko men i övrigt stabil och bra.
Ganska bred läst.

Scarpa XT den hårdaste av dom 3. Smal läst litet yxig utförande på plasten, den behöver ev lästas ut litet här och där.

Scarpa Laser en lättare variant 3 spännen som sitter på rätt ställe bredare läst än Denalin.
Finns i dammodell.

Eftersom du skall ner till alpen. vänta med köpet. utbudet är mysket större.
Ev maila till leverantöreerna i landet du ska så får du en lista vilken sporthandlare som har den eller de modellerna du tror på.

Dessutom finns Scarpas alla bätre modeller och Garmont med den senaste innerskon sk termofit som värms i en ugn och anpassas efter foten. Sen sitter dom som en smäck. Dom finns inte i Sverige.

Jag kom just hem från en tid på alpen med ett par Scarpa Denali Xt med termofirinnerskor i bagaget. Jag lovar jag kommer aldrig att sätta på mej mina gamla slalompjuck igen.

Som tjej kanske du tycker att dom är väl hårda men då finns Lasern som är mjukare.

Lycka till med fötterna.
 
Diamir + vanliga storskor

För att spara på inköp av utrustning kompromissade vi förra året med Diamir-bindning och våra vanliga alpina storskor. Det var inte så lyckat varken på platt mark eller nedför... Uppåt gick det bra.
Vi tältar under våra vinterturer, och storskorna är fina för baslägeranvändning. Dessutom får vi tyvärr snabbt ta till fötter + stegjärn då det blir brant pga bristande skicklighet på skidor. Men nu drömmer jag om ändamålsenlig utrustning.
Någon som använt både storskor och riktiga randonnee-pjäxor? Är skillnaden så stor som jag hoppas på (med favör till rando)?

undrar My
 
Randonnée

Ska man vara riktigt petig betyder randonnée typ "vandring, gâ pâ tur" pâ franska, och har alltsâ inte tvunget med skidor att göra.

Vill man understryka att det rör sig om fot-vandring ságer frasnmannen exempelvis "randonnée pédestre", medan turâkning pà skidor heter "Ski de randonnée" eller "Randonnée à Ski".

I praktiken är dock mycket riktigt denna typ av turskidâkning pga de franska bergens beskaffenhet (höga, spetsiga Alper, Pyreneer etc) av den typ som beksrivs ovan, námligen att knata brant uppför (med lös häl) för att sedan forsa brant utför (med fast häl).Ganska olikt den skandinaviska turskidâkningen över flacka vidder, med andra ord.

Samma typ av skidâkning praktiseras även i exempelvis Spanska Pyreneerna, och kallas här Esqui de Montaña (berg-skidâkning).


Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-11-02 kl 00:26]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.