Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Halaj!

På mitt jobb plockar man statuspoäng vid fikat, genom att berätta hur man har späkt sig.
Det mesta funkar: skidåkning, helst på platten, cykling, joggning, korpfotboll, badminton spinning mm.
Någon i fikagänget pushar för golf, men det verkar komma lågt på skalan. Med all rätt.

Mitt senaste bidrag till diskussionen:
Nån: jaha, vad gjorde du i helgen då?
Jag: jag åkte till skansen (bor inte i Sthlm), men det var stängt. Så då stod jag där som en idot och undrade vad jag skulle göra härnäst. Så tänkte jag: ähh, jag går runt.
Så då gick jag runt hela djurgården, längsmed vattnet. Det tog mig två timmar, vilket säger mig att det är en mil.
Alla : nickande, gillande miner.

//T
 
har hängt rätt mycket på ett nederländskspråkigt forum för folk som gillar sverige av en eller annan anledning. naturen och utrymmet är en vanlig orsak till att semestra här men alla har inte klart för sig varför. men gratis är gott, och i sverige, hade någon hört, fick man campa utan att betala.

fritt översatt från nederländska och ur minnet:

Holländare1: hur går den affärsidén ihop? hur kan man låta folk campa gratis?
Holländare2: campingplatserna kostar, men i sverige har man nåt som kallas allemansrätt och innebär att du kan tälta gratis i skog och mark
Holländare1: men ställer de ut duschar och toaletter i skogen? vem sköter det?
Holländare2: nej, inga duschar eller toaletter. du får väl hitta en sjö att tvätta dig i!
Holländare1: vad ska man med allemansrätt till om man inte ens får duscha ordentligt!!!

(jag var så glad att holländare2 tog hand om sin landsman så att jag slapp...)
 
...även bland svenskar verkar pengar förväntas ha en avgörande betydelse för allas semesterval. och visst betyder pengar nåt, men det är ändå inte av snålhet eller fattigdom som jag väljer att cykla över usa istället för att hyra en bil ("bensinen är ju så billig over there") eller promenera till jobbet.

det händer också att jag får höra historien om hur samer vandrat omkring i lappland i århundraden men aldrig varit upp på kebne för att de helt enkelt inte haft något ärende dit. chuckle chuckle.

Den ständiga frågan VARFÖR är den som tröttar ut mig mest, även om det ibland kan ligga intressanta anledningar till den. Så har jag tvingat ut folk (sfi-elever, relativt nyanlända) från andra platser i världen på skogspromenader, och först i efterhand begripit att skogen där de kommer ifrån innehåller allehanda giftiga och farliga djur som gör att de nog med rätta förenar skogar med livsfara. Inte undra på att de undrar varför då.

Roligare är det med HUR. Det är en jättefestlig fråga tycker jag. Hur gör du när du cyklar? Hur gör du när du går? När jag hade promenerat från Fredrikshavn till Flensburg fick jag just den frågan flera gånger. Efter att ha fått den ett par gånger klarade jag inte av att vara snäll längre utan anlade min mest allvarliga min och förklarade att just frågan HUR hade upptagit mina tankar varje morgon. HUR ska jag göra idag? Ska jag börja med höger ben eller med vänster? Å detta ständiga dilemma. Om jag börjar med höger ben så blir nästa steg (!) vänster ben. om jag börjar med vänster ben får höger komma därefter. Und so weiter. Så småningom fattar de och så ställer de frågorna de egentligen menade att ställa.
 
Kom inte på det förrän dagens premiärtur med uppgraderad trehjulig liggcykel. Den allra mest puckade och troligen den vanligaste fråga jag får om cykeln är:

Går den att styra?

Vet inte riktigt vad jag ska svara men har hittils varit saklig och visat var styrningen sitter. Lika sugen har jag dock varít att säga att man måste ställa sig bakom och lyfta bakhjulet och sikta så att man tar sig så långt som möjligt. Att den bara går rakt fram och att det är riktigt jobbigt att cykla ner i diket och hamna uppochner varje gång landsvägen svänger det minsta.
 
Kom inte på det förrän dagens premiärtur med uppgraderad trehjulig liggcykel. Den allra mest puckade och troligen den vanligaste fråga jag får om cykeln är:

Går den att styra?

Vet inte riktigt vad jag ska svara men har hittils varit saklig och visat var styrningen sitter. Lika sugen har jag dock varít att säga att man måste ställa sig bakom och lyfta bakhjulet och sikta så att man tar sig så långt som möjligt. Att den bara går rakt fram och att det är riktigt jobbigt att cykla ner i diket och hamna uppochner varje gång landsvägen svänger det minsta.

Fasen vilken härlig bild jag fick i huvudet! Tack för det garvet!
 
Kom inte på det förrän dagens premiärtur med uppgraderad trehjulig liggcykel. Den allra mest puckade och troligen den vanligaste fråga jag får om cykeln är:

Går den att styra?

Vet inte riktigt vad jag ska svara men har hittils varit saklig och visat var styrningen sitter. Lika sugen har jag dock varít att säga att man måste ställa sig bakom och lyfta bakhjulet och sikta så att man tar sig så långt som möjligt. Att den bara går rakt fram och att det är riktigt jobbigt att cykla ner i diket och hamna uppochner varje gång landsvägen svänger det minsta.

Det finsn ju kajaker utan roder, så varför inte cyklar. De kanske trodde det var något liknande.
 
Måhända rör det sig om en prikär språkfadäs där man frågat om det går att styra istället för att ta reda på hur man gör.
 
Folk förstår inte men värst är nog de som inte säger något utan kommer fram, tar en bild och sen går utan att säga ett ord, som den överviktiga personen som kom från ett stort land i norra europa som tidigare bestod av en öst och västsida. Han gick fram just så och tog en bild medan jag tog ner mitt snötyngda tält på Strynefjell i somras...

Muhahaha. Den var bra. :cool:
Du får kvällens hederspris för en särskilt kreativ omskrivning av en av mina landsmän.
 
Finns inga

dumma frågor. Det roliga är att udda friluftsutrustning drar till sig nyfikenhet och startar ett samtal. Oftast blir det positivt även om första kontakten börjar lite provokativt. Man kan få lite lokala tips även om personen inte är så insatt i aktiviteten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.