Vad har de på fötterna?

Vi ska vandra med vår då 7-månaders kille i sommar. Jag funderar på vad han ska ha på fötterna om det blir blåsigt och kallt när han sitter i bärstolen. Jag antar att han är för liten för gummistövlar. han kan ju inte gå. Finns det vattentäta sockor att köpa eller är det bäst med gummistövlar?

Är det någon som har några tips?

Tack på förhand!

Vi har just jagat runt hela Linköping efter någon form av galon-tossa till vår dotter (11 månader, går inte). Det fanns inte. Min fru säger att hon har läst om någon som har köpt såna på Cubus (enda affären vi inte var i).

Men, jag kommer lösa det med sockor, fryspåsar och gummiband. Inte lika snyggt, men sjukt billigt.
Sen är det ju bara att variera mängden tyg innanför påsen för att reglera värmen. Räcker inte sockorna kan man använda annat, eftersom påsen håller det på plats.

Observera att jag inte har hunnit testa detta i praktiken ännu. Men om det regnar i morgon kan det bli premiär :)

/OJ

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Minns "galonklädseln" jag gjorde åt min förstfödda av en sopsäck så att hon skulle kunna sitta med mig ute i trädgården då hon var alldeles för liten för de galonkläder som fanns att köpa...

Mitt tips är att införskaffa fleecefodrade galonhandskar (som ju ändå kommer att behövas längre fram) och använda dem som tossor. Skaffa ganska stora så yllesockorna ryms inuti om det blir kallt.

Min mamma använde ett par för stora regnbyxor som hon helt enkelt drog ner över fötterna på brorsan och slöt till med en rejäl gummisnodd. Raggsockar under så blev det varmt och gott. (Kan dock tro att de för stora regnbyxorna var ett arv från mig och hon helt enkelt bara tänkte till lite... ;) )

Jag har för mig att Polarn o Pyret hade de där fodrade galontossorna förut. Annars tar man som sagt vantarna. Jag tejpade fast både vantar och tossor med silvertejp. Satt kvar hela dagen, och ungarna klagade inte.

Barn med

En av fördelarna med sittställning inne i hemskeryggsäcken var att bara armar, axlar och därovan var exponerat. Jag sydde långmokasiner i tunnt skuinn som rymde fötter och yllestrumpor samt sockar till dottern. Galonskorna fick jag klistrade med ett klister som lastbilskapellsfabrikören brukade. De blev helt vattentäta. Modell två hade innersulor av liggunderlag. Sen växte hon i stövlar och graninge vill jag minnas....Hjälmluva lika viktigt som varmt på fötterna...
//J

Så, jag hann inte testa plastpåsemetoden. Min fru hann springa till Cubus först. Nu har dottern ett par galontossor, i en hemsk rosa färg.
Däremot påminde frugan om att vi faktiskt använde fryspåsar på sonens fötter, och att det funkade bra. Som vanligt räckte inte min minneskapacitet till för att lagra detta, men jag får ta hennes ord på det.

För långa galonbyxor har vi också testat. Viktigt att få fast gummisnodden ordentligt bara.

/OJ

Åh, så söta!

Funderar dock på de på Cubus. Gissar att de är lite billigare. Det blir ju en del som ska inhandlas åt lillen inför vandringen såsom bärstol mm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips