Vad händer med mitt knä?

Hej!

Mitt högra knä är svullet på framsidan under knäskålen, det känns väldigt konstigt, en obehaglig och svår känsla att förklara. Som tydligast kan jag säga att det ilar i knät, knarrar och knakar lätt. Det gör ont när jag tränar eller bara har gått mycket, t.ex i stan. Jag har vilat ifrån min träning nu i 1½ vecka, och svullnaden gick ner lite samt att smärtan avtog, tills igår.. När jag äntligen trodde att det började ge med sig sa mitt knä ifrån rejält igår när jag tydligen hade gått alldeles för mycket i stan, det "högg till" vid varje fotsteg jag tog, men ändå inte så smärtsamt att jag inte kunde gå. Det försvann senare när jag vilade men kom tillbaks idag trots att jag inte har gått mycket. Min syster kollade på knät lite och sa att det verkar ha samlats ledvätska och det gick att trycka ner knät lite mer än på det vänstra. Åh, svårt att förklara men jag hoppas att jag inte skrev för luddigt så att ni förstår. Jag älskar att träna spinning samt gym och allt gick jättebra tills jag testade på ett steppass, mitt under passet var då denna ilande och obehagliga känsla kom. Vad tror ni att det är, broskförslitning/ledinflammaton eller något annat? Känner ni till någon bra ortoped eller liknande i Västra Frölunda som jag kan besöka?

Tack! Mvh/Lina
 
Min syster har nämligen läst någon kort sjukgymnastkurs och hon testade att både böja benet vid olika vinkar, och det klickade alltid till i knät men inte i det andra. Det jag menade var att hon tryckte lite lätt på knäskålarna och jämförde hur det kändes. Mitt högra är ju lite svullet fast mest under själva knäskålen men knäskålen var ändå mjukare än den vänstra, hon sa att det högra knät kändes lite mer "svampigt" och gick att trycka ner längre än det vänstra. Knäna ska ju inte gå att trycka så mycket på, de ska ju vara hårda.
 
Min syster har nämligen läst någon kort sjukgymnastkurs och hon testade att både böja benet vid olika vinkar, och det klickade alltid till i knät men inte i det andra.
Jag tror att du menar att hon lägger en sidobelastning på knäleden samtidigt som den böjs. I ett visst läge tappar leden sin stadga ifall korsbandet är av.
 
Jag har nu varit på Spin Center i frölunda och träffat en sjukgymnast. Jag har överrörliga knän, inte bara i höger utan vänster också visade det sig. Så överrörliga knän samt överansträngning var diagnosen. Har fått övningar jag ska göra, och ska skaffa inlägg. Skönt att det inte var broskförslitning eller något så illa! Pjuh!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd VARNING löpträningen förstörde mitt liv Löpning 40
Markus1995 Skadat knä. Löpning 1
sulan55 löpar knä Löpning 5
perpelle Problem med knä/ben Löpning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.