Vad ha på fötterna?

Nu skall jag tälta för första gången i snö! Det skall bli mycket spännande, men vad i fridens namn skall jag ha på fötterna? Har ingen vidare lust att skutta runt i pjäxorna utan skidor under! Dessutom skall de få plats i säcken, vara lätt, billigt och ja, ni vet...
Tips, nån?

Hej Karin!
Min personliga favorit är pjäxor med löstagbar innersko. Finns i plast, läder eller textil. Innerskona funkar fint i tältet eller stuga. Personligen brukar jag inte ha med några andra skor utan använder pjäxornas skal även i lägret, innerskorna är för hala att ha i snön och blir dessutom blöta. Alternativet är att ha med sig någonsorts överdragssko eller galosh(stavning?) att dra över innerskorna. Om man inte har pjäxor där innerskon går att ta ur funkar det bra med ett par rejäla dunsockor eller liknande.

[Ändrat av teoek 2006-09-12 kl 21:46]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tackar!

Jag kör nog på dunsockor, skall nog bygga en egen liten variant. Tack för senast förresten, antar att du var en av instruktörerna på senaste nybörjar klätterkursen, kan inte finnas allt för många Ted Ekberg i Dalarna...

Det heter Galosch.

Hej, Karin.

När jag tältar i snö brukar jag ha med mig ett par hemsydda skoöverdrag i bävernylon. Se till att de lätt går över pjäxorna samt att de kan dras åt över vristen annars glider de ner. När du kommer fram ser du till att få bort all snö från pjäxan och tar på skoöverdraget. Fungerar utmärkt.

Mvh, Bosse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips