Vad får man egentligen skjuta?

Min 3-åriga son frågade i dag om man får skjuta åsnor med gevär. Jag hade ingen aning, men spontant känns det förbjudet. Kan inte riktigt motivera varför dock.

Sonen har många frågor och ju mer vi pratade dessto mer frågande blev vi båda två. Hjälp oss att reda ut begreppen.

Vilka djur är det egentligen tillåtet att jaga?
Får man avliva sin hund med gevär?
Är det tillåtet att föda upp hästar och sen bedriva jakt på dem?
Får man skjuta fisk?

/Fredrik
 
Man får avliva sina egna djur, men det är ju inte samma sak som att "jaga".

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=471

Eftersom vatten mycket effektivt stoppar alla projektiler, så är det ingen bra idé alls att försöka skjuta fiskar, och dessutom är det förbjudet att fiska med "spetsande redskap som t.ex. harka och ljuster, sprängämnen, bedövande eller dödande ämnen, elektrisk ström och skjutvapen (gäller även harpungevär)" "huggkrok får dock användas för att bärga fisk som fångats med andra redskap".
 
Går alldeles utmärkt att skjuta fisk.(har jag hört, måste man väl kanske tillägga)
 
Senast ändrad:
Man får avliva sina egna djur, men det är ju inte samma sak som att "jaga".

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=471

Eftersom vatten mycket effektivt stoppar alla projektiler, så är det ingen bra idé alls att försöka skjuta fiskar, och dessutom är det förbjudet att fiska med "spetsande redskap som t.ex. harka och ljuster, sprängämnen, bedövande eller dödande ämnen, elektrisk ström och skjutvapen (gäller även harpungevär)" "huggkrok får dock användas för att bärga fisk som fångats med andra redskap".

Tack för svaret. Fisk verkar vi kunna stryka från listan över potentiella byten. Jag läste länken du postade, men det finns fortfarande oklarheter. Som jag förstår det måste man bedöva sina djur innan man avlivar dem (annat än i undtantagsfall). Det sätter ju stop för möjligheten att jaga sina hästar.

Visst finns det hägn där man håller hjortar eller liknande som man också bedriver jakt på? Dessa djur beöver man antagligen inte bedöva innan avlivning, så då undrar jag hur man skiljer på det? Finns det reglerat vilka sorters djur som kan räknas som "vilt" och alltså vara ok att jaga?
 
Tack för svaret. Fisk verkar vi kunna stryka från listan över potentiella byten. Jag läste länken du postade, men det finns fortfarande oklarheter. Som jag förstår det måste man bedöva sina djur innan man avlivar dem (annat än i undtantagsfall). Det sätter ju stop för möjligheten att jaga sina hästar.

Visst finns det hägn där man håller hjortar eller liknande som man också bedriver jakt på? Dessa djur beöver man antagligen inte bedöva innan avlivning, så då undrar jag hur man skiljer på det? Finns det reglerat vilka sorters djur som kan räknas som "vilt" och alltså vara ok att jaga?

Kolla om du kan hitta något här:
http://www.jagareforbundet.se/viltochjakt/default.asp

/mattias
 
Bra länk Mattias :)

Nu börjar vi nämra oss något. Som jag förstår det är jakt det samma som att döda vilt. Hästar räknas som husdjur/tamboskap och får inte jagas.

2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg.
 
Nej, man måste bedöva innan "blodet tappas av", det betyder bara att man inte får avliva med kniv (Koscher- Halal-slakt). Att skjuta djur vid avlivning är OK. Men att jaga inhägnade djur är något annat, då kommer det ju in säkerhetsaspekter och annat också.
 
Nej, man måste bedöva innan "blodet tappas av", det betyder bara att man inte får avliva med kniv (Koscher- Halal-slakt). Att skjuta djur vid avlivning är OK. Men att jaga inhägnade djur är något annat, då kommer det ju in säkerhetsaspekter och annat också.

Hm ok. Får man avliva sina djur när man vill? Finns det regler kring det, t ex att de måste vara sjuka? Kan man helt enkelt kalla det avlivning istället för jakt och därmed kunna avla hästar med syftet att "jaga dem. (Nu är det bara jag som är nyfiken, sonen har fått veta att det inte är ok at jaga hästar med gevär :p )
 
Undrar

Undrar över upphovet till frågan...
Kan det vara så att barnets mor vid något tillfälle har varit extra less på barnets far och uttryckt något i stil med " Den där jä*la åsnan borde fasen skjutas"?
Hoppas att det finns en annan förklaring.
 
Hm ok. Får man avliva sina djur när man vill? Finns det regler kring det, t ex att de måste vara sjuka? Kan man helt enkelt kalla det avlivning istället för jakt och därmed kunna avla hästar med syftet att "jaga dem. (Nu är det bara jag som är nyfiken, sonen har fått veta att det inte är ok at jaga hästar med gevär :p )

Om du avlar hästar så upptäcker du snart att värdet för en häst vid liv vida överstiger "köttvärdet". Att avla hästar för jakt är ungefär lika klokt som att använda bilar som måltavlor på skjutbanan. Kanske inte förbjudet men inte heller helt vettigt.
Äger du en häst som du av en eller anledning inte vill ha kvar vid liv så får du avliva den eller låta någon annan göra detta utan att motivera ditt beslut till någon. Avlivningen får göras med kulvapen men har inget med jakt att göra.
Sen får du äta upp den eller gräva ner den.
Vill du gräva ner den måste du söka dispens från länsstyrelsen till detta eftersom det generellt är förbjudet.
Du kan även sälja hästen levande till ett slakteri men du får ytterst lite betalt eftersom köttpriset är lågt.
Säljer du den istället levande till en ridintresserad tjej med rika föräldrar så kan du få riktigt bra betalt.
 
Upphovet till frågan kommer sig nog av alla skjutvapen och pangande som förekommer i barnlitteratur och filmer. Det skjuts hej vilt överallt. Vi vuxna reagerar och då blir det ännu mer spännande så klart. Åsnan är den lilla åsnan i Bamse, av någon anledning tycker min son att den ska skjutas... Ja, vi har bokat tid hos psykologen.

Consono:

Tack för svaret, mycket uttömmande :) Man kan alltså betrakta hästjakt som en mycket dyr semilaglig hobby. Jag har efter långt övervägande bestämt mig för att inte ta upp den hobbyn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.